Castelfusano (or Castel Fusano), along with Ostia and EUR, is one of the main centres of this part of the cityscape. But unlike the other two, so far, it hasn’t been paid much attention and there has still been no systematic research into its strategic importance in the history of the city’s expansion towards the coast during the 1900s. While Ostia was born as a seaside resort, transformed over the years into a residential quarter, Castelfusano’s development had always been heavily influenced by its nature reserve as well as the archaeological remains present. The latter had remained mainly untouched until the 1930s. From as early as the late 1800s, and on throughout the following century, numerous ideas were put forward. The hope was to transform it into a seaside resort for the pleasure of the middle to upper classes, along European and US lines. Many of Italy’s top architects, from Marcello Piacentini to Luigi Moretti, Adalberto Libera to Pier Luigi Nervi, presented projects for Castelfusano. None were put in place, leaving still unresolved the fate of this spot along the Ostian coastline.

L’area di Castelfusano (o Castel Fusano) costituisce, insieme ai nuclei di Ostia e dell’EUR, uno dei poli principali del settore urbano di Roma verso il mare: ma, rispetto agli altri due, ha sinora avuto relativamente poca attenzione e mancano ancora degli studi sistematici sul suo ruolo strategico nella storia dello sviluppo del litorale romano nel corso del Novecento. Se l’insediamento di Ostia nasce come “borgata marina” per poi divenire nel corso dei decenni un quartiere residenziale, l’area di Castelfusano ha da sempre avuto un’identità fortemente caratterizzata dalle presenze archeologico–naturalistiche, rimasta sostanzialmente preservata fino agli anni Trenta del Novecento. Dalla fine dell’Ottocento e per tutto il secolo successivo, numerose proposte si sono susseguite per trasformarla in un polo balneare–ricreativo dedicato al loisir per un ceto medio–alto, con uno sguardo ai modelli europei e statunitensi. Molti dei più importanti architetti italiani — da Marcello Piacentini a Luigi Moretti, da Adalberto Libera a Pier Luigi Nervi — hanno presentato i loro progetti per Castelfusano: ma nessuno di questi è stato realizzato, lasciando ancora irrisolto il destino di quest’area nelle trasformazioni del litorale ostiense.

Antonucci, M. (2021). Il Lido di Roma come Cannes e Coney Island: i progetti per Castelfusano da Marcello Piacentini a Pier Luigi Nervi. Roma : Ministero per i Beni e le Attività Culturali e per il Turismo. Direzione Generale Archeologia, Belle Arti e Paesaggio.

Il Lido di Roma come Cannes e Coney Island: i progetti per Castelfusano da Marcello Piacentini a Pier Luigi Nervi

Antonucci, Micaela
2021

Abstract

Castelfusano (or Castel Fusano), along with Ostia and EUR, is one of the main centres of this part of the cityscape. But unlike the other two, so far, it hasn’t been paid much attention and there has still been no systematic research into its strategic importance in the history of the city’s expansion towards the coast during the 1900s. While Ostia was born as a seaside resort, transformed over the years into a residential quarter, Castelfusano’s development had always been heavily influenced by its nature reserve as well as the archaeological remains present. The latter had remained mainly untouched until the 1930s. From as early as the late 1800s, and on throughout the following century, numerous ideas were put forward. The hope was to transform it into a seaside resort for the pleasure of the middle to upper classes, along European and US lines. Many of Italy’s top architects, from Marcello Piacentini to Luigi Moretti, Adalberto Libera to Pier Luigi Nervi, presented projects for Castelfusano. None were put in place, leaving still unresolved the fate of this spot along the Ostian coastline.
2021
Ostia. Architettura e città in cento anni di storia
189
206
Antonucci, M. (2021). Il Lido di Roma come Cannes e Coney Island: i progetti per Castelfusano da Marcello Piacentini a Pier Luigi Nervi. Roma : Ministero per i Beni e le Attività Culturali e per il Turismo. Direzione Generale Archeologia, Belle Arti e Paesaggio.
Antonucci, Micaela
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
21 Micaela ANTONUCCI.pdf

accesso riservato

Descrizione: estratto con copertina e indice
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 3.23 MB
Formato Adobe PDF
3.23 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/832675
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact