Iranian demonology is an intricate subject involving many different aspects that do pertain not only, as obvious and expectable, to the Mazdean religion, but also to a number of related cultures and spiritual tra-ditions, with which Iranian peoples have established important relations in the course of time. Its chronological spectrum ranges from the earliest phases of the proto-historic separation between Proto-Iranians and Proto-Vedic peoples through the formation of the main Iranian historical societies and the political vicissitudes of the Achaemenid, Parthian and Sasanian kingdoms, to present days. This is particularly true when we consider that Zoroastrianism is a living religion, and that some aspects of contemporary Iranian folklore belong to an ancestral substratum deeply rooted within the Mazdean traditions. In the present contribution the focus well be dedicated to the Zoroastrian doctrine, with a special attention on the "mental" dimenson fo evil, conceived mainly as a spiritual phenomenon, not strctly as a material force.

Il presente contributo offre un aggiornato quadro della demonologia mazdaica alla luce degli studi più recenti. La panoramica proposta parte infatti dalla tradizione indo-iranica e antico-avestica per arrivare alle fonti pahlavi di età islamica attraverso un’attenta disamina di alcuni degli aspetti più controversi della teologia zoroastriana nella sua costante evoluzione. Il lettore troverà così alcune riflessioni, in genere poco note fuori da una cerchia ristretta di specialisti, relative ad una revisione della storica dicotomia tra ahura- e daēuua-, tradizionalmente proiettata già in una remota fase proto-indo-iranica. L’articolo dedica inoltre molta attenzione alla doppia articolazione dell’essere e della natura in una dimensione “mentale” (mainiiauua-/mēnōg) e in una “vitale” (gaēiθiia-/gētīg) e si sofferma sul fatto che tale differenziazione non abbia prodotto alcun dualismo aprioristico tra spirito e materia. Al contrario, tale doppia articolazione presuppone un’armonia divina, contrapposta all’inferiorità demoniaca, priva di forza vitale, fisica e corporea. Alla luce di queste peculiarità l’indagine analizza la visione mazdaica del male come “devianza” mentale, che prefigura una concezione del dolore come frutto di una sofferenza e di una devianza innanzitutto psichica.

The "Mental" Dimension of Evil in the Mazdean Perspective.

Antonio Clemente Domenico Panaino
Investigation
2020

Abstract

Iranian demonology is an intricate subject involving many different aspects that do pertain not only, as obvious and expectable, to the Mazdean religion, but also to a number of related cultures and spiritual tra-ditions, with which Iranian peoples have established important relations in the course of time. Its chronological spectrum ranges from the earliest phases of the proto-historic separation between Proto-Iranians and Proto-Vedic peoples through the formation of the main Iranian historical societies and the political vicissitudes of the Achaemenid, Parthian and Sasanian kingdoms, to present days. This is particularly true when we consider that Zoroastrianism is a living religion, and that some aspects of contemporary Iranian folklore belong to an ancestral substratum deeply rooted within the Mazdean traditions. In the present contribution the focus well be dedicated to the Zoroastrian doctrine, with a special attention on the "mental" dimenson fo evil, conceived mainly as a spiritual phenomenon, not strctly as a material force.
2020
Antonio Clemente Domenico Panaino
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