For a revision of the chronology of Nicolò dell’Abate’s French drawings: Cupid on the crescent of the Biblioteca Ambrosiana and Bacchus of the Louvre. The article examines two drawings by Nicolò dell’Abate (Modena, 1509? – Paris, 1571), representing Cupid on the crescent and Bacchus, preserved in the Biblioteca Ambrosiana in Milan and in the Louvre Museum, executed during the artist’s period of activity in France (1552 – 1571). Their iconographic and stylistic analysis, coupled with the discovery of new archival documents, led to a review of the chronology of the master's French drawings. The two sheets were dated on stylistic basis to the last decade of Nicolò's career (1560-1570): however, the presence of the croissant de lune, emblem of Henry II, in the Ambrosiana’s drawing, signals the need to backdate it before 10th July 1559, at the time of the death of the sovereign, while the analysis of the style expressed in the two drawings leads to a reassessment of the development of the artist’s modus operandi at the French court, supported by the recent discovery of two notarial documents in the State Archives of Bologna.
Per una revisione della cronologia dei disegni francesi di Nicolò dell’Abate: L’Amore sulla mezzaluna della Biblioteca Ambrosiana e il Bacco del Louvre. L’articolo prende in esame due disegni di Nicolò dell’Abate (Modena, 1509? – Parigi, 1571), ovvero L’Amore sulla mezzaluna della Biblioteca Ambrosiana e il Bacco del Louvre, eseguiti durante il periodo di attività dell’artista in Francia (1552 – 1571), la cui analisi iconografica e stilistica, affiancata alla scoperta di nuovi documenti archivistici, ha portato ad un riesame della cronologia dei disegni francesi del maestro. I due fogli sono stati datati dalla critica, su basi stilistiche, all’ultimo decennio di carriera di Nicolò (1560-1570): tuttavia, la presenza del croissant de lune, emblema di Enrico II, nel foglio dell’Ambrosiana, segnala la necessità di retrodatarlo a prima del 10 luglio 1559, momento della prematura scomparsa del sovrano, mentre l’analisi della maniera espressa nei due fogli induce a una rivalutazione dello sviluppo del modus operandi abatiano verificatosi presso la corte francese, sostenuta dalla recente scoperta di due documenti notarili dell’Archivio di Stato di Bologna.
Brusori Giulia (2020). Per una revisione della cronologia dei disegni francesi di Nicolò dell’Abate: «L’Amore sulla mezzaluna» della Biblioteca Ambrosiana e il «Bacco» del Louvre. INTRECCI D'ARTE, 9, 34-45 [10.6092/issn.2240-7251/11845].
Per una revisione della cronologia dei disegni francesi di Nicolò dell’Abate: «L’Amore sulla mezzaluna» della Biblioteca Ambrosiana e il «Bacco» del Louvre
Brusori GiuliaPrimo
2020
Abstract
For a revision of the chronology of Nicolò dell’Abate’s French drawings: Cupid on the crescent of the Biblioteca Ambrosiana and Bacchus of the Louvre. The article examines two drawings by Nicolò dell’Abate (Modena, 1509? – Paris, 1571), representing Cupid on the crescent and Bacchus, preserved in the Biblioteca Ambrosiana in Milan and in the Louvre Museum, executed during the artist’s period of activity in France (1552 – 1571). Their iconographic and stylistic analysis, coupled with the discovery of new archival documents, led to a review of the chronology of the master's French drawings. The two sheets were dated on stylistic basis to the last decade of Nicolò's career (1560-1570): however, the presence of the croissant de lune, emblem of Henry II, in the Ambrosiana’s drawing, signals the need to backdate it before 10th July 1559, at the time of the death of the sovereign, while the analysis of the style expressed in the two drawings leads to a reassessment of the development of the artist’s modus operandi at the French court, supported by the recent discovery of two notarial documents in the State Archives of Bologna.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo_Brusori_Intrecci_2020.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
1.18 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.18 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.