In a Physical Education class, practices can reflect a teacher’s assumptions and beliefs that are generally created in heterosexually normed contexts that don’t consider alternative gender conceptions. The recognition of socio- cultural gender influences requires a reflective process that can lead the way to thedeconstruction of stereotypes and to didactic actions. However, reflexivity is a “habitus” that can be achieved and improved trough practice. The aim of this contribution is to outline a training/learning proposal for Physical Education teachers or perspective teachers, starting from a reflexive approach to gender. Studies of reflective practice are growing in the Physical Education and sports literature. Nevertheless, it is paramount for Physical Education teachers critically reflect on the political and ethical dimensions of teaching and learning, including gender’s dimension. The inclusion of such reflective practices in the curricula of Physical Education University Degrees and increasing Physical Education teachers’ awareness of gendered discourses and practices is an effective step in the process of gender reform in education. The pedagogical idea of a reflexive workshop for Physical Education teachers deserves, therefore, careful attention.

Le pratiche degli/delle insegnanti di educazione fisica, possono riflettere assunti e credenze sul genere sviluppatisi normalmente in contesti eterosessuali e che non considerano visioni alternative di genere. La ricognizione sulle proprie in- fluenze socio-culturali, richiede un processo riflessivo che indirizzi la decostru- zione degli stereotipi di genere e le azioni didattiche. Ma la riflessività è un “ha- bitus” che può essere acquisito e migliorato attraverso la pratica. L’obiettivo del presente contributo è quello di delineare una proposta di formazione/apprendi- mento per insegnanti o futuri/e insegnanti di educazione fisica, a partire da un approccio riflessivo sul genere. Nella letteratura relativa all’insegnamento delle scienze motorie e degli sport, gli studi sulla pratica riflessiva sono in aumento, ma è necessario arricchire la riflessione critica della dimensione etica e politica dell’insegnamento/apprendimento, inclusa la dimensione di genere. La forma- zione alle pratiche riflessive nei curricula universitari e nella formazione per futuri/e insegnanti aumenta la consapevolezza nei confronti delle pratiche e dei discorsi sul genere ed è riconosciuta nel processo di riforma del genere in edu- cazione. L’idea pedagogica di un laboratorio riflessivo per gli insegnanti di edu- cazione fisica e scienze motorie merita quindi un'attenta considerazione.

Riflettere sul genere, una proposta formativa per gli insegnanti di educazione fisica Reflecting on gender, a formation proposal for Physical Education teachers

Monica Parri
Investigation
;
Andrea Ceciliani
Supervision
2020

Abstract

In a Physical Education class, practices can reflect a teacher’s assumptions and beliefs that are generally created in heterosexually normed contexts that don’t consider alternative gender conceptions. The recognition of socio- cultural gender influences requires a reflective process that can lead the way to thedeconstruction of stereotypes and to didactic actions. However, reflexivity is a “habitus” that can be achieved and improved trough practice. The aim of this contribution is to outline a training/learning proposal for Physical Education teachers or perspective teachers, starting from a reflexive approach to gender. Studies of reflective practice are growing in the Physical Education and sports literature. Nevertheless, it is paramount for Physical Education teachers critically reflect on the political and ethical dimensions of teaching and learning, including gender’s dimension. The inclusion of such reflective practices in the curricula of Physical Education University Degrees and increasing Physical Education teachers’ awareness of gendered discourses and practices is an effective step in the process of gender reform in education. The pedagogical idea of a reflexive workshop for Physical Education teachers deserves, therefore, careful attention.
2020
Monica Parri; Andrea Ceciliani
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
9285-43535-2-PB-1-1.pdf

accesso aperto

Descrizione: Contributo teorico
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 915.01 kB
Formato Adobe PDF
915.01 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/792846
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact