The objective of this work is to analyze the memories of future teachers on their conception of heritage and on the teaching methods linked to it used by professors during secondary school. Through a survey-based exploratory research involving 167 university students enrolled in the Master's Degree in Primary Education Sciences and the administration of a questionnaire, it was possible to identify bivalent opinions: on the one hand, the interviewees recognize a significant asset to the heritage educational value, on the other hand, they have had to deal with a didactics that has left little room for heritage in the classrooms.
L'obiettivo di questo lavoro è analizzare le rappresentazioni dei futuri maestri sul tema del patrimonio e sulle metodologie di insegnamento ad esso legato utilizzate dagli insegnanti durante la scuola secondaria di secondo grado. Attraverso una ricerca quantitativa esplorativa di tipo sondaggistico che ha coinvolto, tramite la somministrazione di un questionario, 167 studenti universitari iscritti al corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria, si sono potuti identificare opinioni bivalenti: da una parte, gli intervistati riconoscono al patrimonio un rilevante valore formativo, dall’altro, hanno dovuto confrontarsi con una didattica che ha lasciato ben poco spazio ad una educazione al patrimonio in classe.
Filippo Galletti (2020). Una ricerca con i futuri maestri: la percezione del patrimonio degli studenti universitari. DIDATTICA DELLA STORIA, 2, 73-91 [10.6092/issn.2704-8217/11882].
Una ricerca con i futuri maestri: la percezione del patrimonio degli studenti universitari
Filippo Galletti
2020
Abstract
The objective of this work is to analyze the memories of future teachers on their conception of heritage and on the teaching methods linked to it used by professors during secondary school. Through a survey-based exploratory research involving 167 university students enrolled in the Master's Degree in Primary Education Sciences and the administration of a questionnaire, it was possible to identify bivalent opinions: on the one hand, the interviewees recognize a significant asset to the heritage educational value, on the other hand, they have had to deal with a didactics that has left little room for heritage in the classrooms.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
11882-Article Text-41461-2-10-20201223.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
602.76 kB
Formato
Adobe PDF
|
602.76 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.