The objective of this work is to analyze the memories of future teachers on their conception of heritage and on the teaching methods linked to it used by professors during secondary school. Through a survey-based exploratory research involving 167 university students enrolled in the Master's Degree in Primary Education Sciences and the administration of a questionnaire, it was possible to identify bivalent opinions: on the one hand, the interviewees recognize a significant asset to the heritage educational value, on the other hand, they have had to deal with a didactics that has left little room for heritage in the classrooms.

L'obiettivo di questo lavoro è analizzare le rappresentazioni dei futuri maestri sul tema del patrimonio e sulle metodologie di insegnamento ad esso legato utilizzate dagli insegnanti durante la scuola secondaria di secondo grado. Attraverso una ricerca quantitativa esplorativa di tipo sondaggistico che ha coinvolto, tramite la somministrazione di un questionario, 167 studenti universitari iscritti al corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria, si sono potuti identificare opinioni bivalenti: da una parte, gli intervistati riconoscono al patrimonio un rilevante valore formativo, dall’altro, hanno dovuto confrontarsi con una didattica che ha lasciato ben poco spazio ad una educazione al patrimonio in classe.

Una ricerca con i futuri maestri: la percezione del patrimonio degli studenti universitari

Filippo Galletti
2020

Abstract

The objective of this work is to analyze the memories of future teachers on their conception of heritage and on the teaching methods linked to it used by professors during secondary school. Through a survey-based exploratory research involving 167 university students enrolled in the Master's Degree in Primary Education Sciences and the administration of a questionnaire, it was possible to identify bivalent opinions: on the one hand, the interviewees recognize a significant asset to the heritage educational value, on the other hand, they have had to deal with a didactics that has left little room for heritage in the classrooms.
2020
Filippo Galletti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11882-Article Text-41461-2-10-20201223.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 602.76 kB
Formato Adobe PDF
602.76 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/792841
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact