The most recent developments on Artificial Intelligence (AI) contributed to defining new systems for the collection and treatment of empirical data that interrogate educational research in an interdisciplinary way. Nowadays, educational institutions are managing a massive production of data that feed new AI models based on contents and processes analysis in different fields. A first area concerns the growth of intelligent and highly personalized environments based on the use of learning analytics technologies that orientate towards increasingly inclusive educational contexts able to guarantee universal access to knowledge. Moreover, one additional field of study of particular relevance is that of AI related to digital citizenship, which focuses on how to achieve adequate AI education through actions and specific tools to reach an ethic analysis about algorithms and technologies used. This research area leads to important and urgent reflections on the conscious use of AI models in our society. In relation to these areas, we want to describe the state of the art on theoretical studies and experiments carried out to contribute to a research able to define innovative perspectives connected to AI applications in education.

I più recenti sviluppi sull’Intelligenza Artificiale (IA) hanno contributo a definire nuovi sistemi di raccolta e trattamento dei dati empirici che interrogano in modo interdisciplinare la ricerca educativa. Le istituzioni formative, infatti, si trovano oggi a gestire una produzione massiva di dati che alimentano nuovi modelli di IA incentrati sull’analisi dei contenuti, dei processi e sulle principali realizzazioni nei diversi settori. Un primo ambito riguarda la messa a punto di ambienti intelligenti e altamente personalizzati, basati sull’utilizzo di tecnologie di learning analytics, che orientano verso contesti educativi sempre più inclusivi in grado di garantire un accesso universale alla conoscenza. Un ulteriore ambito di studio di particolare rilevanza è quello dell’IA rispetto alla cittadinanza digitale che pone l’attenzione su come sia possibile raggiungere un’adeguata educazione all’IA attraverso azioni e strumenti specifici per giungere a un’analisi etica sugli algoritmi e le tecnologie utilizzate. Questa area di ricerca spinge a importanti e urgenti riflessioni sull’utilizzo consapevole di modelli di IA nella società. In relazione a questi ambiti, si vuole descrivere lo stato dell’arte sugli studi teorici e sulle sperimentazioni attuate per concorrere a una ricerca capace di definire prospettive innovative connesse alle applicazioni dell’IA in educazione.

Artificial Intelligence and education: new research perspectives = Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca / Chiara Panciroli; Pier Cesare Rivoltella; Maurizio Gabbrielli; Olaf Zawacki-Richter;. - In: FORM@RE. - ISSN 1825-7321. - ELETTRONICO. - 20:3(2020), pp. 1-12. [10.13128/form-10210]

Artificial Intelligence and education: new research perspectives = Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca

Chiara Panciroli;Pier Cesare Rivoltella;Maurizio Gabbrielli;
2020

Abstract

The most recent developments on Artificial Intelligence (AI) contributed to defining new systems for the collection and treatment of empirical data that interrogate educational research in an interdisciplinary way. Nowadays, educational institutions are managing a massive production of data that feed new AI models based on contents and processes analysis in different fields. A first area concerns the growth of intelligent and highly personalized environments based on the use of learning analytics technologies that orientate towards increasingly inclusive educational contexts able to guarantee universal access to knowledge. Moreover, one additional field of study of particular relevance is that of AI related to digital citizenship, which focuses on how to achieve adequate AI education through actions and specific tools to reach an ethic analysis about algorithms and technologies used. This research area leads to important and urgent reflections on the conscious use of AI models in our society. In relation to these areas, we want to describe the state of the art on theoretical studies and experiments carried out to contribute to a research able to define innovative perspectives connected to AI applications in education.
2020
Artificial Intelligence and education: new research perspectives = Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca / Chiara Panciroli; Pier Cesare Rivoltella; Maurizio Gabbrielli; Olaf Zawacki-Richter;. - In: FORM@RE. - ISSN 1825-7321. - ELETTRONICO. - 20:3(2020), pp. 1-12. [10.13128/form-10210]
Chiara Panciroli; Pier Cesare Rivoltella; Maurizio Gabbrielli; Olaf Zawacki-Richter;
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Intelligenza artificiale e educazione_ nuove prospettive di ricerca.pdf

accesso aperto

Descrizione: Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 244.76 kB
Formato Adobe PDF
244.76 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/788704
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact