The main purpose of the study is to analyze the diffusion of technologies in university teaching, with particular reference to the design of e-learning platforms to support knowledgebuilding by students. In particular, the testing of a university training course delivered in an eco-systemic perspective, both in the physical and the digital environments, to learn about and deepen, elaborate and share new interdisciplinary learning contents is presented as a case study. The aim is to define an innovative didactic model starting from a planning activity by teachers that allows them to integrate and monitor different elements of teaching within a broad educational system, related to formal and informal contexts.
Scopo prioritario dell’intervento è quello di analizzare la diffusione delle tecnologie nell’ambito della didattica universitaria in riferimento alla progettazione di piattaforme e-learning a supporto della costruzione della conoscenza. In particolare, viene presentato come caso studio la sperimentazione di un percorso formativo universitario erogato in un’ottica eco-sistemica, sia in ambienti fisici, sia in ambienti digitali, per conoscere e approfondire, elaborare e condividere nuovi contenuti di apprendimento di natura interdisciplinare. L’obiettivo è quello di definire all’interno di spazi digitali un modello di didattica universitaria partendo da un’attività di progettazione da parte dei docenti che permetta loro di integrare e monitorare i diversi elementi della didattica in un sistema educativo ampio e connesso a contesti formali e informali.
Chiara Panciroli, Anita Macauda (2020). Ambienti digitali e progettazione didattica universitaria: linee di intervento. Lecce : PensaMultimedia.
Ambienti digitali e progettazione didattica universitaria: linee di intervento
Chiara Panciroli;Anita Macauda
2020
Abstract
The main purpose of the study is to analyze the diffusion of technologies in university teaching, with particular reference to the design of e-learning platforms to support knowledgebuilding by students. In particular, the testing of a university training course delivered in an eco-systemic perspective, both in the physical and the digital environments, to learn about and deepen, elaborate and share new interdisciplinary learning contents is presented as a case study. The aim is to define an innovative didactic model starting from a planning activity by teachers that allows them to integrate and monitor different elements of teaching within a broad educational system, related to formal and informal contexts.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.