Participation in online lessons, delivered on virtual platforms to replace traditional face-to-face activities, took on a significant role in the daily life of numerous university students during the quarantine imposed on a national scale in response to the pandemic emergency. A qualitative survey conducted on a sample of students enrolled in the School of Medicine and Surgery of the University of Bologna allowed to analyse the impact and the factors of positivity and negativity of online lessons, providing elements to reflect on possible developments, when this method will cease to be bound to the emergency, to become an opportunity to be integrated with traditional face-to-face learning.

La partecipazione alle lezioni online, erogate su piattaforme virtuali in sostituzione alle tradizionali attività didattiche in presenza, ha assunto un ruolo significativo nella quotidianità di numerosi studenti universitari durante il periodo della quarantena imposta su scala nazionale in risposta all’emergenza pandemica. Un’indagine qualitativa condotta su un campione di studenti iscritti ai corsi afferenti la Scuola di Medicina e Chirurgia dell’Università di Bologna ha consentito di analizzare l’impatto, gli elementi di positività e quelli di negatività delle lezioni online, fornendo spunti per riflettere sui possibili sviluppi, quando tale modalità smetterà di essere vincolante in quanto legata all’emergenza, per divenire una opportunità da integrare alle forme tradizionali in presenza.

Zannoni, F. (2020). La didattica universitaria a distanza durante e dopo la pandemia: impatto e prospettive di una misura emergenziale. MEDIA EDUCATION, 11(2), 75-84 [10.36253/me-8979].

La didattica universitaria a distanza durante e dopo la pandemia: impatto e prospettive di una misura emergenziale

Zannoni, Federico
2020

Abstract

Participation in online lessons, delivered on virtual platforms to replace traditional face-to-face activities, took on a significant role in the daily life of numerous university students during the quarantine imposed on a national scale in response to the pandemic emergency. A qualitative survey conducted on a sample of students enrolled in the School of Medicine and Surgery of the University of Bologna allowed to analyse the impact and the factors of positivity and negativity of online lessons, providing elements to reflect on possible developments, when this method will cease to be bound to the emergency, to become an opportunity to be integrated with traditional face-to-face learning.
2020
Zannoni, F. (2020). La didattica universitaria a distanza durante e dopo la pandemia: impatto e prospettive di una misura emergenziale. MEDIA EDUCATION, 11(2), 75-84 [10.36253/me-8979].
Zannoni, Federico
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
8979-Article Text-19411-1-10-20201224.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 297.66 kB
Formato Adobe PDF
297.66 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/785875
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact