Based on the data of a research conducted by researchers at Universities of Bologna and Genoa on history textbooks in Italian secondary school and in particular on the representation of Islàm in school texts, the essay focuses its attention on the strengths and weaknesses of one of the most important tools that the teacher uses to make history. The survey confirms the need and urgency to prevent and counter the easy tendencies to erect irremediable fences and contrasts, largely, starting from the manuals themselves, due to the repetition of inaccuracies, stereotypes and prejudices. The conclusions are aimed at a general reflection on the structure and use of manuals, on the approach to historical narration through the outcomes of global history and intercultural pedagogy from the point of view of both the skills of the teachers necessary for the conscious choice of the instrument and of the active participation and involvement of students in learning the discipline.

Sulla base dei dati di una ricerca condotta da studiosi dell’Ateneo di Bologna e di Genova sui manuali di storia nella scuola secondaria italiana e in particolare sulla rappresentazione dell’Islàm nei testi scolastici, il saggio focalizza la sua attenzione sui punti di forza e di debolezza di uno degli strumenti più importanti che l’insegnante adotta per fare storia. L’indagine conferma la necessità e l’urgenza di prevenire e di contrastare le facili tendenze ad erigere steccati e contrapposizioni insanabili, in gran parte, a partire dagli stessi manuali, dovute alla reiterazione di inesattezze, stereotipi e pregiudizi. Le conclusioni sono volte ad una riflessione generale sulla struttura e sull’uso dei manuali, sull’approccio alla narrazione storica attraverso gli esiti della storia globale e della pedagogia interculturale nell’ottica sia delle competenze degli insegnanti necessarie per la scelta consapevole dello strumento sia della partecipazione attiva e del coinvolgimento degli studenti nell’apprendimento della disciplina.

Una storia da manuale. Ricerche in corso sulla rappresentazione dell’Islàm nei testi scolastici

B. Borghi;
2020

Abstract

Based on the data of a research conducted by researchers at Universities of Bologna and Genoa on history textbooks in Italian secondary school and in particular on the representation of Islàm in school texts, the essay focuses its attention on the strengths and weaknesses of one of the most important tools that the teacher uses to make history. The survey confirms the need and urgency to prevent and counter the easy tendencies to erect irremediable fences and contrasts, largely, starting from the manuals themselves, due to the repetition of inaccuracies, stereotypes and prejudices. The conclusions are aimed at a general reflection on the structure and use of manuals, on the approach to historical narration through the outcomes of global history and intercultural pedagogy from the point of view of both the skills of the teachers necessary for the conscious choice of the instrument and of the active participation and involvement of students in learning the discipline.
2020
B. Borghi, M. Lucenti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Islam_manuali_Borghi_Lucenti.pdf

accesso aperto

Descrizione: Islam e manuali
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 1.22 MB
Formato Adobe PDF
1.22 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/785850
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact