Chibi (Red Cliff) is the title of the Chinese movie that was launched concurrently with the opening of the 2008 Olimpics in Beijing. Based on the Romance of the Three Kingdoms (Sanguoyanyi, attributed to Luo Guanzhong 1330?-1400?), it describes the battle that took place in 208C.E. heralding the collapse of the Han empire and the beginning of the first interregnum in imperial China. This film is considered to have been playing a major role within the project of constructing a discourse on Chinese identity targeted at a global audience. This article describes how the story of the Red Cliff was transformed from being a subject of historical accounts into a fictional identity construction. The present study tries also to shed light on the specific depiction of war and heroism in this paradigmatic Chinese narratives.

Chibi (Roccia Rossa, distribuito in Italia sotto il titolo I Tre Regni) è il titolo del film cinese distribuito in occasione dell’apertura dei Giochi Olimpici di Pechino 2008. La pellicola, ispirata al Romanzo dei Tre Regni (Sanguo yanyi, attribuito a Luo Guanzhong 1330?-1400?) descrive l’omonima battaglia avvenuta nel 208, la quale segna la caduta dell’impero Han e l’inizio delprimo periodo di frazionamento nella storia della Cina imperiale. Si ritiene che il film rivesta un ruolo di primo piano nella costruzione di un discorso identitario cinese rivolto a un’audience globale. In questo articolo è descritto il processo lungo il quale la storia della Roccia Rossa è stata trasformata da soggetto di resoconti storici a evento identitario; inoltre si è inteso metterein luce la specifica rappresentazione della guerra e dell’eroismo alla base di questo racconto paradigmatico cinese.

La battaglia della Roccia Rossa. Da cronaca a evento identitario

carlotta sparvoli
2010

Abstract

Chibi (Red Cliff) is the title of the Chinese movie that was launched concurrently with the opening of the 2008 Olimpics in Beijing. Based on the Romance of the Three Kingdoms (Sanguoyanyi, attributed to Luo Guanzhong 1330?-1400?), it describes the battle that took place in 208C.E. heralding the collapse of the Han empire and the beginning of the first interregnum in imperial China. This film is considered to have been playing a major role within the project of constructing a discourse on Chinese identity targeted at a global audience. This article describes how the story of the Red Cliff was transformed from being a subject of historical accounts into a fictional identity construction. The present study tries also to shed light on the specific depiction of war and heroism in this paradigmatic Chinese narratives.
Carlotta Sparvoli
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/782320
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact