Dystopian narratives are the core of contemporary storytelling, as they draw on imaginaries that captures fears and anxieties widely spread in the social perception. This work is focused on audiovisual serial produc-tion, which has witnessed a recent proliferation of dystopian tales. These narratives take several different conformations throughout the serial format. The first aim of this paper was to understand how dystopian traits have developed within the contemporary American production, considered its articulation in broadcast television, basic cable, premium cable and OTT. Among the dystopian narratives, we considered those that constitute original stories and those that are adapted from literature, comic or film. Finally, the television se-ries The Handmaid’s Tale(Hulu, 2017-) was analyzed as a case study, focusing on two important themes at the core of the dystopiannarrative: political-religious fundamentalism and childless dystopia.

Le narrazioni distopiche sono al centro dello storytellingcontemporaneo in quanto attingono a un immagina-rio che cattura timori e ansie ampiamente diffusi nella percezione sociale. Il saggio si concentra in particolare sulla produzione audiovisiva seriale che negli ultimi anni ha visto la proliferazione di racconti distopici. Que-ste narrazioni assumono varie conformazioni all’interno del formato seriale. Un primo obiettivo di questo lavoro è stato comprendere come tratti distopici si sono collocati nella produzione statunitense contempora-nea considerata nella sua articolazione inbroadcast television,basic cable,premium cablee OTT. Tra le narrazioni distopiche si sono distinte quelle che costituiscono racconti originali e quelle che sono invece adattamenti di matrice letteraria, fumettistica o filmica. Infine, si è analizzata la serie televisivaThe Handmaid’s Tale(Hulu, 2017-) come caso di studio, focalizzandosi su due importanti temi al centro del racconto distopico: il fonda-mentalismo politico-religioso e la Childless dystopia.

Il ruolo della distopia nella produzione audiovisiva seriale contemporanea

Marta Rocchi
2020

Abstract

Dystopian narratives are the core of contemporary storytelling, as they draw on imaginaries that captures fears and anxieties widely spread in the social perception. This work is focused on audiovisual serial produc-tion, which has witnessed a recent proliferation of dystopian tales. These narratives take several different conformations throughout the serial format. The first aim of this paper was to understand how dystopian traits have developed within the contemporary American production, considered its articulation in broadcast television, basic cable, premium cable and OTT. Among the dystopian narratives, we considered those that constitute original stories and those that are adapted from literature, comic or film. Finally, the television se-ries The Handmaid’s Tale(Hulu, 2017-) was analyzed as a case study, focusing on two important themes at the core of the dystopiannarrative: political-religious fundamentalism and childless dystopia.
2020
Marta Rocchi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
10616-Articolo-37697-1-10-20200612.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo (CCBYSA)
Dimensione 172.32 kB
Formato Adobe PDF
172.32 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/780438
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact