Digital technology is a reality in the world of childhood. Children, in the family environment, come into contact with the media without an appropriate education that teaches them to make a critical and functional use of technology. The task of the school is to start an educational activity that helps children to become aware users of this technology. In childhood age it is possible to insert digital tools in didactic paths where the sensory-motor support linked to motor action is not lost. This contribution presents an action-research, carried out in the nursery school, in which the use of digital cameras accompanies the exploration of the environment in the frame of outdoor education. The observations and verbalisation carried out by teachers and parents show that technology, in the contexts of outdoor education, can allow greater attention, participation and memorization of knowledge, without interfering with the physical and motor expression of children.
La tecnologia digitale sta permeando tutti gli ambiti e contesti ivi compreso il mondo dell’infanzia. I bambini, nell’alveo familiare, entrano a contatto con i media senza una opportuna educazione che insegni loro a farne un uso critico e funzionale. Compito della scuola è iniziare un percorso educativo che aiuti i bambini a divenire fruitori consapevoli di tale tecnologia. Nell’età infantile è possibile inserire gli strumenti digitali in percorsi didattici in cui non viene meno il supporto senso-motorio legato all’azione motoria. Il contributo presenta una ricerca-azione, realizzata nella scuola dell’infanzia, in cui l’uso di fotocamere digitali accompagna l’esplorazione dell’ambiente nella cornice dell’outdoor education. Le osservazioni e le verbalizzazioni realizzate da insegnanti e genitori, dimostrano che la tecnologia, nei contesti di educazione all’aperto, può consentire una maggiore attenzione, partecipazione e memorizzazione della conoscenze, senza interferire con l’espressione corporea e motoria dei bambini. L’outdoor education si dimostra una cornice educativa che può mediare l’approccio a un uso critico e consapevole dei media digitali in bambini di 5 anni.
Andrea Ceciliani (2020). Educazione Digitale e Outdoor Education nella scuola dell'infanzia. Lecce ; Rovato : Pensa Multimedia.
Educazione Digitale e Outdoor Education nella scuola dell'infanzia
Andrea Ceciliani
2020
Abstract
Digital technology is a reality in the world of childhood. Children, in the family environment, come into contact with the media without an appropriate education that teaches them to make a critical and functional use of technology. The task of the school is to start an educational activity that helps children to become aware users of this technology. In childhood age it is possible to insert digital tools in didactic paths where the sensory-motor support linked to motor action is not lost. This contribution presents an action-research, carried out in the nursery school, in which the use of digital cameras accompanies the exploration of the environment in the frame of outdoor education. The observations and verbalisation carried out by teachers and parents show that technology, in the contexts of outdoor education, can allow greater attention, participation and memorization of knowledge, without interfering with the physical and motor expression of children.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ceciliani Educazione digitale e Outdoor Education.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
875.39 kB
Formato
Adobe PDF
|
875.39 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.