In this reflection we wanted to give a general picture on the «confusion» of the sources that have regulated until now the health emergency Coronavirus that has invested the country. Considered that on the basis of the Constitution the decree law was used as a source authorized to manage the emergency, however these decrees do not always appear to comply with the constitutional provision and above all with the judgments of the Constitutional Court which modeled its content, the shape, time. Thus, the decree laws appear to be tools for attributing powers to the President of the Council of Ministers for the adoption of general administrative acts in the form of the Prime Minister's Decree. The latter, on the nature of which the doctrine is debated (regulations or general administrative acts), have become the real protagonists of the interventions on the subject, although presenting critical elements with respect to the ordered system of sources and the legal reserves regarding the freedom of individual.
Nella presente riflessione si è voluto dare un quadro generale sulla «confusione» delle fonti che hanno disciplinato fino ad oggi l’emergenza sanitaria Coronavirus che ha investito il Paese. In base alla Costituzione lo strumento del decreto legge, quale atto normativo volto a disciplinare i casi di necessità e urgenza rappresenta la fonte abilitata a gestire l’emergenza, pur tuttavia i decreti legge emanati a fronte dell’emergenza COVID-19 non sempre appaiono rispettosi del dettato costituzionale e soprattutto delle sentenze della Corte costituzionale che ne ha modellato il contenuto, la forma, il tempo. Cosicché i decreti legge appaiono strumenti per attribuire poteri al Presidente del Consiglio dei Ministri all’adozione di atti amministrativi generali nella forma dei DPCM. Questi ultimi, sulla cui natura la dottrina si dibatte (regolamenti o atti amministrativi generali), sono diventati i veri protagonisti degli interventi in materia pur presentando elementi di criticità rispetto all’ordinato sistema delle fonti e alle riserve di legge in materia di libertà dell’individuo.
G. Marchiano (2020). Luci ed ombre nell'attuazione dell'emergenza sanitaria da Coronavisur: i DPCM. AMBIENTEDIRITTO.IT, 4(4/2020), 1-22.
Luci ed ombre nell'attuazione dell'emergenza sanitaria da Coronavisur: i DPCM
G. Marchiano
2020
Abstract
In this reflection we wanted to give a general picture on the «confusion» of the sources that have regulated until now the health emergency Coronavirus that has invested the country. Considered that on the basis of the Constitution the decree law was used as a source authorized to manage the emergency, however these decrees do not always appear to comply with the constitutional provision and above all with the judgments of the Constitutional Court which modeled its content, the shape, time. Thus, the decree laws appear to be tools for attributing powers to the President of the Council of Ministers for the adoption of general administrative acts in the form of the Prime Minister's Decree. The latter, on the nature of which the doctrine is debated (regulations or general administrative acts), have become the real protagonists of the interventions on the subject, although presenting critical elements with respect to the ordered system of sources and the legal reserves regarding the freedom of individual.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
LUCI-ED-OMBRE-NELLATTUAZIONE-DELLEMERGENZA-SANITARIA-DA-CORONAVIRUS-I-DPCM_Marchianò.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso libero gratuito
Dimensione
412.36 kB
Formato
Adobe PDF
|
412.36 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.