In progressing towards architecture that strives to make itself accessible to the people, AFF Architekten have come across testimonies of life and traces of past times. They have initiated a true collection of disparate objects, stacked on shelves, and of photographs taken, printed and classified by subject in folders. The collections of objects and photographs have produced an archive of mnemonic images created in the perspective of activating a process of architectural design capable of producing works that are identifiable with the places. This process is different from the late twentieth-century contextualism, because those places are first of all contaminated, for the AFF, by the archaeological presence of some human civilization. The article analyses the work of the AFF, through unpublished archive documents and interviews with the members of the public, highlighting how the accumulation of objects and photographs occurred. It followed the genesis of architecture based on familiar forms that can re-establish communication with users and activate a feeling of participation and exchange in them - a “social” architecture of the 21st century.
Nel procedere ineluttabile verso una architettura che vuole sempre mettersi a disposizione della gente, gli AFF Architekten si imbattono, sin dagli anni della loro formazione, in testimonianze di vita e tracce del tempo trascorso. Ha inizio una vera e propria collezione di oggetti disparati che verranno da loro stoccati in scaffali, affiancata da quella di fotografie analogiche e digitali scattate, stampate e classificate per soggetto in schedari. Le collezioni di oggetti e fotografie producono un archivio di immagini mnemoniche costituito nella prospettiva di attivare un processo di progetto dell’architettura che sia in grado di produrre opere dotate di un grado di familiarità con i luoghi, comunque diverso dal contestualismo tardo-novecentesco, perché quei luoghi prima di tutto sono segnati, per gli AFF, dalle presenze archeologiche di una qualche piccola civiltà umana. L’articolo analizza, attraverso documenti d’archivio inediti e interviste ai membri del collettivo, l’opera degli AFF mettendo in evidenza come la loro accumulazione di oggetti e di fotografie avvenga in funzione della genesi di una architettura fondata su forme familiari che siano in grado di ricostituire una comunicazione con gli utenti e attivare in loro un sentimento di partecipazione e di scambio - una architettura “sociale” del XXI secolo.
Anna Rosellini (2020). Processi creativi di AFF Architekten per una architettura sociale. ARCHISTOR, VII(13), 202-251 [10.14633/AHR205].
Processi creativi di AFF Architekten per una architettura sociale
Anna Rosellini
2020
Abstract
In progressing towards architecture that strives to make itself accessible to the people, AFF Architekten have come across testimonies of life and traces of past times. They have initiated a true collection of disparate objects, stacked on shelves, and of photographs taken, printed and classified by subject in folders. The collections of objects and photographs have produced an archive of mnemonic images created in the perspective of activating a process of architectural design capable of producing works that are identifiable with the places. This process is different from the late twentieth-century contextualism, because those places are first of all contaminated, for the AFF, by the archaeological presence of some human civilization. The article analyses the work of the AFF, through unpublished archive documents and interviews with the members of the public, highlighting how the accumulation of objects and photographs occurred. It followed the genesis of architecture based on familiar forms that can re-establish communication with users and activate a feeling of participation and exchange in them - a “social” architecture of the 21st century.File | Dimensione | Formato | |
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