The library heritage’s enhancement between public engagement and public history Libraries,through services, activities, professionals and citizens, can be made active places ofthe dialectic between politics and history, memory and history, localreality and globalreality, institutional and personal experience, and past and present, thus educating the society to history and citizenship. A fruitful way is to study and enhance the cultural heritage that the libraries own and the one they have access to, deconstructing it, redefining it and redistributing it in new forms; in this regard, it may be useful to rely on practices and opportunities concerning a public engagement and derived from the disciplinary and civil context of public history
La valorizzazione del patrimonio bibliotecario tra public engagement e public history Le biblioteche, attraverso i servizi, le attività, i professionisti e i cittadini, si possono fare luoghi attivi delladialettica tra politica e storia,memoria e storia,realtà locale e globale, esperienza istituzionale e personale, passato e presente, educando così il pubblico alla storia e alla cittadinanza. Una strada fruttuosa è quella di studiare e valorizzare il patrimonio che possiedono e a cui hanno accesso, decostruendolo,ridefinendolo e ridistribuendolo in nuove forme; a questo proposito può essere utile appoggiarsi alle pratiche e alle opportunità di public engagement che derivano dal contesto disciplinare e civile della public history.
La valorizzazione del patrimonio bibliotecario tra 'public engagement' e 'public history' / Fiammetta Sabba. - In: AIB STUDI. - ISSN 2239-6152. - ELETTRONICO. - 60:1(2020), pp. 9-18. [10.2426/aibstudi-12025]
La valorizzazione del patrimonio bibliotecario tra 'public engagement' e 'public history'
Fiammetta Sabba
2020
Abstract
The library heritage’s enhancement between public engagement and public history Libraries,through services, activities, professionals and citizens, can be made active places ofthe dialectic between politics and history, memory and history, localreality and globalreality, institutional and personal experience, and past and present, thus educating the society to history and citizenship. A fruitful way is to study and enhance the cultural heritage that the libraries own and the one they have access to, deconstructing it, redefining it and redistributing it in new forms; in this regard, it may be useful to rely on practices and opportunities concerning a public engagement and derived from the disciplinary and civil context of public historyFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2020 AIB STUDI 12025-22644-1-PB.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
182.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
182.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.