Training and job placement activities are forced to a continuous update to face with a increasingly changing scenario. Coping with these transformative processes a few topics, which have been strongly investigated by Academia and sustained by policy making seem to be crucial. The goal of this study consists in the investigation, through a longitudinal research design, on the outcomes of a training path aimed at bringing university students closer to the job market. In particular, the relationship between the construct of “entrepreneurial mindset”, motivation and several key competences in this kind of transition, have been examined. The results support the need to promote guidance and training pathways to sustain young people in recognising and enhancing their potential career paths, thus fostering social mobility, especially where families and social networks cannot provide advice and support.
Formare all’inserimento nel mondo produttivo e a professioni che stanno mutando appare sempre più necessario e risultano così indispensabili le riflessioni scientifiche e istituzionali relative al potenziamento delle competenze cruciali per la persona. Obiettivo dello studio è indagare, tramite disegno di ricerca longitudinale, gli esiti di un percorso formativo volto ad avvicinare gli studenti universitari al mondo del lavoro. E’ stata presa in esame la relazione esistente tra il mindset imprenditoriale, la motivazione e alcune competenze chiave i n quest o tipo di transizione. I risultati supportano la necessità di promuovere percorsi orientativi e formativi che sostengano i/le giovani nel riconoscere e valorizzare il proprio potenziale nei futuri percorsi di carriera, favorendo così la mobilità sociale, soprattutto laddove le famiglie e le reti sociali non siano in grado di consigliarli e supportarli.
Aurora Ricci, Elena Luppi (2020). Potenziare le risorse individuali nella transizione formazione-lavoro: gli esiti di uno studio longitudinale su un percorso di formazione all’imprenditorialità. LLL, 16(35), 289-304 [10.19241/lll.v16i35.514].
Potenziare le risorse individuali nella transizione formazione-lavoro: gli esiti di uno studio longitudinale su un percorso di formazione all’imprenditorialità.
Aurora Ricci
;Elena Luppi
2020
Abstract
Training and job placement activities are forced to a continuous update to face with a increasingly changing scenario. Coping with these transformative processes a few topics, which have been strongly investigated by Academia and sustained by policy making seem to be crucial. The goal of this study consists in the investigation, through a longitudinal research design, on the outcomes of a training path aimed at bringing university students closer to the job market. In particular, the relationship between the construct of “entrepreneurial mindset”, motivation and several key competences in this kind of transition, have been examined. The results support the need to promote guidance and training pathways to sustain young people in recognising and enhancing their potential career paths, thus fostering social mobility, especially where families and social networks cannot provide advice and support.File | Dimensione | Formato | |
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