National and international literature on nature-based programs in the educational, training, therapeutic and leisure areas reveals a lack of homogeneity in using the different terminologies: the various terms are used with different meanings, both by practitioners and by scholars. The present work is the conceptual premise of a research which outlined a quantitative and qualitative mapping of the Italian organizations that use nature-based approaches and methodologies. This paper provides both a literature review of the theoretical roots which support nature-based experiences, and a reconnaissance of the national situation regarding the use of terminology and the differentiation in the various specific practical fields. In order to properly introduce the mapping research, this work proposes a conceptual organization defining four macro-areas of the nature-based sector. This categorization, which is organized around some indicators, aims to be flexible and to have permeable borders; and it has the goal to help orienting in the complex framework of the numerous nature-based proposals in Italy.

Dall’analisi della letteratura nazionale e internazionale sulle pratiche nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo, emerge disomogeneità nell’utilizzo delle diverse terminologie, utilizzate con significati talvolta molto diversi sia dagli stessi soggetti che se ne occupano, sia dagli studiosi che ne teorizzano e concettualizzano le pratiche. Il presente contributo è la premessa concettuale di una ricerca effettuata per disegnare una mappa quantitativa e qualitativa delle realtà che operano in Italia utilizzando metodologie e approcci nature-based e propone sia una rassegna delle radici teoriche che sostengono le esperienze nature-based, sia una ricostruzione del panorama nazionale in merito all’utilizzo della terminologia e alla differenziazione nei diversi ambiti specifici di operatività. Ai fini della suddetta rilevazione, inoltre, il lavoro propone un’organizzazione concettuale che delinea quattro macro-aree del settore nature-based; la categorizzazione proposta, organizzata intorno ad alcuni indicatori, intende essere fluida e dai confini permeabili ed è finalizzata a facilitare l’orientamento nel complesso quadro delle numerose proposte nature-based presenti sul territorio italiano.

GIGLI ALESSANDRA, M.G. (2020). Lo stato dell’arte dei progetti nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo in Italia: quadro concettuale e una possibile categorizzazione dei settori/contesti. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XVIII(1), 77-91 [10.7346/-fei-XVIII-01-20_08].

Lo stato dell’arte dei progetti nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo in Italia: quadro concettuale e una possibile categorizzazione dei settori/contesti.

GIGLI ALESSANDRA
;
MELOTTI GIANNINO
;
BORELLI CHIARA
2020

Abstract

National and international literature on nature-based programs in the educational, training, therapeutic and leisure areas reveals a lack of homogeneity in using the different terminologies: the various terms are used with different meanings, both by practitioners and by scholars. The present work is the conceptual premise of a research which outlined a quantitative and qualitative mapping of the Italian organizations that use nature-based approaches and methodologies. This paper provides both a literature review of the theoretical roots which support nature-based experiences, and a reconnaissance of the national situation regarding the use of terminology and the differentiation in the various specific practical fields. In order to properly introduce the mapping research, this work proposes a conceptual organization defining four macro-areas of the nature-based sector. This categorization, which is organized around some indicators, aims to be flexible and to have permeable borders; and it has the goal to help orienting in the complex framework of the numerous nature-based proposals in Italy.
2020
GIGLI ALESSANDRA, M.G. (2020). Lo stato dell’arte dei progetti nature-based in ambito educativo, formativo, terapeutico e ricreativo in Italia: quadro concettuale e una possibile categorizzazione dei settori/contesti. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XVIII(1), 77-91 [10.7346/-fei-XVIII-01-20_08].
GIGLI ALESSANDRA, MELOTTI GIANNINO, BORELLI CHIARA
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
077-091 - 08 Gigli et al.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 2.88 MB
Formato Adobe PDF
2.88 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/764750
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact