This work presents the preliminary results of a training-research project carried out in the framework of an extracurricular training course addressed to third and fourth-year secondary school students and dedicated to the development of entrepreneurial skills. In line with EntreComp, the Entrepreneurship Competence Framework (Bacigalupo et al., 2016), the word self-development is not meant as business creation, but as the development of skills related to self-development,creativity and innovation, wich are relevant in many areas of a person’s life. The training course at the heart of this research work has been carried out by a foundation that promotes the dissemination of knowledge with a view to sustainable and creative innovation development, to respond to the future challenges of our societies. The research work derived from the need, expressed by the foundation, to revise the training curriculum itself, in order to give greater importance to transversal competences and identify or build tools and procedures to perform appropriate diagnostic, formative and summative assessment processes, with the consequent impact on educational methods and tools. The research work is based on the Training-Research model (Asquini, 2018), following the need to revise the curriculum and develop an assessment scheme which could help tutors and teachers to develop a teaching plan aimed at developing transversal skills that are fundamental for entrepreneurship.

Questo lavoro presenta i primi risultati di un progetto di ricerca svolto nell’ambito di un percorso formativo extrascolastico rivolto a studenti e studentesse del terzo e quarto anno della scuola secondaria di secondo grado dedicato allo sviluppo di competenze imprenditoriali. Per imprenditorialità, coerentemente con il Quadro europeo delle competenze imprenditoriali - EntreComp (Bacigalupo et al., 2016), non si intende qui la creazione di impresa, ma lo sviluppo di competenze connesse con l’intraprendenza, la creatività e l’innovazione, rilevanti in molteplici ambiti della vita della persona. Il percorso formativo oggetto della ricerca è stato realizzato da una fondazione che promuove la diffusione di conoscenza nell’ottica dello sviluppo sostenibile e creativo di innovazione, per rispondere alle sfide future delle nostre società. La ricerca si è avviata in seguito alla necessità, espressa dalla fondazione, di ristrutturare il curricolo del percorso stesso, al fine di dare maggiore rilevanza all’acquisizione delle competenze trasversali e individuare o costruire strumenti e procedure per effettuare adeguati processi di valutazione diagnostica, formativa e sommativa delle stesse, con le conseguenti ricadute sui processi e sui dispositivi didattici.La ricerca ha assunto le caratteristiche metodologiche della Ricerca-Formazione (Asquini, 2018) in ragione della domanda conoscitiva che è stata formulata e degli itinerari che si sono resi necessari per rispondere alle necessità di una riprogettazione curricolare e della messa a punto di un disegno valutativo che potesse accompagnare i tutor e i docenti nella predisposizione di un programma didattico orientato a sviluppare le competenze trasversali strategiche per l’imprenditorialità.

Innovare la formazione all’imprenditorialità per gli studenti della scuola secondaria: un percorso di Ricerca-Formazione

Elena Luppi;Aurora Ricci;Daniela Bolzani
2019

Abstract

This work presents the preliminary results of a training-research project carried out in the framework of an extracurricular training course addressed to third and fourth-year secondary school students and dedicated to the development of entrepreneurial skills. In line with EntreComp, the Entrepreneurship Competence Framework (Bacigalupo et al., 2016), the word self-development is not meant as business creation, but as the development of skills related to self-development,creativity and innovation, wich are relevant in many areas of a person’s life. The training course at the heart of this research work has been carried out by a foundation that promotes the dissemination of knowledge with a view to sustainable and creative innovation development, to respond to the future challenges of our societies. The research work derived from the need, expressed by the foundation, to revise the training curriculum itself, in order to give greater importance to transversal competences and identify or build tools and procedures to perform appropriate diagnostic, formative and summative assessment processes, with the consequent impact on educational methods and tools. The research work is based on the Training-Research model (Asquini, 2018), following the need to revise the curriculum and develop an assessment scheme which could help tutors and teachers to develop a teaching plan aimed at developing transversal skills that are fundamental for entrepreneurship.
2019
Elena Luppi; Aurora Ricci; Daniela Bolzani
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11_Luppi_Ricci_Bolzani_Innovare formazione all'imprenditorialità.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo (CCBYNCSA)
Dimensione 815.57 kB
Formato Adobe PDF
815.57 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/758197
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact