The fair wage issue has been for some time now in the spotlight of the Italian political and scientific debate. This attention is more than justified if one considers the alarming figures dealing with in-work poverty and the current crisis of the industrial relations system. Here comes the proposed introduction of a statutory minimum wage, which is also the object of some bills currently pending before the Parliament. As is well known, Italy is probably the only country where the guarantee of a fair wage has been dealt with by judiciaries, because of the lack of universally applicable collective agreements and a statutory minimum wage. The peculiar “Italian way” to the minimum wage has immediately shown substantial shortcomings, which have increased over time, up to the point of jeopardizing its very existence. Thus, the prospect of a statutory intervention aimed at setting minimum wages is, at this point in time, very appealing. Such legislative intervention could develop through the provision of a universal and mandatory statutory minimum wage or narrowed to the employment relationships not covered by collective agreements signed by the most representatives Trade Unions; it could either be delegated by the legislator to “mainstream” industry-level collective bargaining. These are all policy options to be carefully assessed, since they can present significant negative side effects and negative externalities.

Il tema della giusta retribuzione è, da un po’ di tempo a questa parte, costantemente al centro dell’attenzione del dibattito politico e scientifico italiano. Attenzione più che giustificata alla luce dei dati sempre più allarmanti sulla povertà lavorativa, nonché della delicata situazione di crisi del sistema di relazioni industriali. Nasce proprio da qui la proposta di introduzione di un salario minimo legale, anche oggetto di diversi disegni di legge attualmente pendenti in Parlamento. Come noto, l’Italia è, infatti, probabilmente l’unico paese dove, in assenza tanto di una contrattazione collettiva con efficacia erga omnes, quanto di una legislazione sui minimi, la garanzia del salario minimo è rimasta principalmente affidata all’intervento del giudice. La peculiare via italiana al salario minimo ha, tuttavia, presentato, fin da subito, limiti consistenti, che nel tempo sono incrementati, tanto da metterne a repentaglio la complessiva tenuta. Ecco allora che la prospettiva di un intervento legislativo sui minimi salariali trova appeal nel quadro di contesto attuale. Un intervento che, compatibilmente ai vincoli costituzionali, potrebbe svi- lupparsi attraverso l’introduzione di un minimo salariale di legge inderogabile ed universalmente applicabile ovvero limitato soltanto ai rapporti di lavoro non coper- ti dai contratti collettivi siglati dai sindacati più rappresentativi; la fissazione dei minimi potrebbe ancora essere rimessa dal legislatore alla contrattazione collettiva di categoria mainstream. Tutte ipotesi da valutare e trattare con cautela, potendo presentare significativi effetti collaterali e causare importanti esternalità negative.

Emanuele Menegatti (2020). Ripensando la "via italiana" alla giusta retribuzione. ADL. ARGOMENTI DI DIRITTO DEL LAVORO, 1, 46-72.

Ripensando la "via italiana" alla giusta retribuzione

Emanuele Menegatti
2020

Abstract

The fair wage issue has been for some time now in the spotlight of the Italian political and scientific debate. This attention is more than justified if one considers the alarming figures dealing with in-work poverty and the current crisis of the industrial relations system. Here comes the proposed introduction of a statutory minimum wage, which is also the object of some bills currently pending before the Parliament. As is well known, Italy is probably the only country where the guarantee of a fair wage has been dealt with by judiciaries, because of the lack of universally applicable collective agreements and a statutory minimum wage. The peculiar “Italian way” to the minimum wage has immediately shown substantial shortcomings, which have increased over time, up to the point of jeopardizing its very existence. Thus, the prospect of a statutory intervention aimed at setting minimum wages is, at this point in time, very appealing. Such legislative intervention could develop through the provision of a universal and mandatory statutory minimum wage or narrowed to the employment relationships not covered by collective agreements signed by the most representatives Trade Unions; it could either be delegated by the legislator to “mainstream” industry-level collective bargaining. These are all policy options to be carefully assessed, since they can present significant negative side effects and negative externalities.
2020
Emanuele Menegatti (2020). Ripensando la "via italiana" alla giusta retribuzione. ADL. ARGOMENTI DI DIRITTO DEL LAVORO, 1, 46-72.
Emanuele Menegatti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ADL_01_2020_RIPENSANDO LA “VIA ITALIANA” ALLA GIUSTA RETRIBUZIONE.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 352.49 kB
Formato Adobe PDF
352.49 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/752150
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact