The present paper introduces the so-called “special” influence line as a useful analytical tool for the determination of the stress history for the fatigue verifications of bridges. It represents the global effects of the passage of a vehicle with several axles at given distances. It is defined as the sum of the traditional influence lines which are properly shifted by the relative distances between each axle and the first one. The paper also presents a general procedure for the bridges fatigue verifications, which is illustrated with reference to the cumulative damage method of a constructional detail of the mid-span cross-section of the longitudinal girders of an arch steel bridge.
La presente memoria introduce la linea di influenza “speciale” come uno strumento analitico utile per la costruzione dell’oscillogramma delle tensioni per le verifiche a fatica dei ponti. Essa rappresenta gli effetti globali del passaggio sul ponte di un intero veicolo a più assi a distanze prefissate. La l.d.i. “speciale” è definita come la sommatoria, ascissa per ascissa, delle linee di influenza tradizionali opportunamente traslate della distanza relativa dei singoli assi del veicolo viaggiante. La memoria presenta anche una procedura generale per le verifiche a fatica dei ponti, che è illustrata mediante l'applicazione alla verifica a danneggiamento di un dettaglio costruttivo della mezzeria delle travi longitudinali di un ponte ad arco in acciaio a via inferiore.
La linea di influenza “speciale”: uno strumento utile alla costruzione dell’oscillogramma delle tensioni all’interno della procedura per le verifiche a fatica dei ponti
Stefano SilvestriSupervision
2019
Abstract
The present paper introduces the so-called “special” influence line as a useful analytical tool for the determination of the stress history for the fatigue verifications of bridges. It represents the global effects of the passage of a vehicle with several axles at given distances. It is defined as the sum of the traditional influence lines which are properly shifted by the relative distances between each axle and the first one. The paper also presents a general procedure for the bridges fatigue verifications, which is illustrated with reference to the cumulative damage method of a constructional detail of the mid-span cross-section of the longitudinal girders of an arch steel bridge.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.