The article reconstructs a complete history of the original production of Italian-style situation comedies by national commercial broadcaster Fininvest (later Mediaset), from 1985 to the last attempts in 2010. The adaptation of the narrative, comedic, and industrial model of US sitcom had to be negotiated with the parameters of a different television system and the traditions of national entertainment, thus resulting in a hybrid form. Despite a long-lasting writing and production effort, a handful of big successes and a canon being clearly developed, the Italian sitcom has been a substantial failure. The success of the original genre has not been replicated in the national context, and its Italian counterpart has not been able to find a clear path or to develop over time, lacking mainstream and niche audiences.

L’articolo sviluppa una ricostruzione completa della produzione originale delle situation comedy all’italiana trasmesse da Fininvest (poi Mediaset) dal 1985 agli ultimi tentativi del 2010. L’adattamento del modello narrativo, comico e industriale statunitense presuppose diversi sforzi di negoziazione tra un diverso sistema televisivo e le tradizionali forme di intrattenimento nazionale, dando come risultato una tipologia ibrida. Nonostante i persistenti sforzi nella scrittura e nella produzione, alcuni grossi successi e un canone chiaramente definito, la sitcom italiana è, nella sostanza, un fallimento: l’originale fortuna del genere non è stata replicata nel contesto nazionale e la controparte italiana non si è fatta strada, né si è evoluta nel tempo, né ha potuto ottenere un particolare successo di pubblico o il favore di un’audience di nicchia.

The Italian Sitcom Journey: The Struggles and Failures of Italian Commercial Television’s Original Productions

Barra, Luca
2020

Abstract

The article reconstructs a complete history of the original production of Italian-style situation comedies by national commercial broadcaster Fininvest (later Mediaset), from 1985 to the last attempts in 2010. The adaptation of the narrative, comedic, and industrial model of US sitcom had to be negotiated with the parameters of a different television system and the traditions of national entertainment, thus resulting in a hybrid form. Despite a long-lasting writing and production effort, a handful of big successes and a canon being clearly developed, the Italian sitcom has been a substantial failure. The success of the original genre has not been replicated in the national context, and its Italian counterpart has not been able to find a clear path or to develop over time, lacking mainstream and niche audiences.
2020
Barra, Luca
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/731407
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact