Francis Bacon and Graham Sutherland have followed their own artistic paths, but their personal and intellectual closeness during the 1940s led them to develop stylistic and poietic affinities lasted for long. For the two authors, the truth of the image does not lie in the imitative possibilities of painting, but in its deforming and transfiguring processes. The subject of the Crucifixion plays a central role in their work and can be considered a sort of key to their different way to interpret the reality. For Sutherland, who is a Catholic, the Crucifixion summarizes the duality of organic life that he tries to express in painting. For Bacon, on the other hand, it becomes a metaphor of his aversion for representation, attested by the continuous mortification of the subjects portrayed. Through an investigation into the statements of the two authors and the reflections of critics and scholars who have dealt with them, this essay will try to demonstrate in what terms the subject of the Crucifixion is fundamental to their conceptions of image.

Francis Bacon e Graham Sutherland hanno compiuto percorsi artistici autonomi, ma la loro vicinanza personale e intellettuale, nel corso degli anni Quaranta, li ha portati a sviluppare affinità stilistiche e poietiche protrattesi nel tempo. Per i due autori la verità dell’immagine non risiede nelle possibilità imitative della pittura bensì nei suoi processi deformanti e trasfiguranti. Il tema della Crocifissione ha un ruolo centrale nella loro opera e si configura come chiave di lettura del reale, ma con valenze differenti. Per Sutherland, che è cattolico, la Crocifissione condensa la dualità della vita organica che egli cerca di esprimere in pittura. Con Bacon, invece, essa diviene metafora di un’avversione per la rappresentazione, attestata dalla continua mortificazione dei soggetti ritratti. Attraverso un’indagine tra le dichiarazioni dei due autori e le riflessioni dei critici e degli studiosi che se ne sono occupati, in questo articolo si cercherà di dimostrare in che termini il motivo della Crocifissione risulti fondante per le loro rispettive concezioni di immagine.

Pasquale Fameli (2019). Trascendenze dell'organico. Bacon, Sutherland e la verità dell'immagine. ARTE CRISTIANA, CVII(915), 440-449.

Trascendenze dell'organico. Bacon, Sutherland e la verità dell'immagine

Pasquale Fameli
2019

Abstract

Francis Bacon and Graham Sutherland have followed their own artistic paths, but their personal and intellectual closeness during the 1940s led them to develop stylistic and poietic affinities lasted for long. For the two authors, the truth of the image does not lie in the imitative possibilities of painting, but in its deforming and transfiguring processes. The subject of the Crucifixion plays a central role in their work and can be considered a sort of key to their different way to interpret the reality. For Sutherland, who is a Catholic, the Crucifixion summarizes the duality of organic life that he tries to express in painting. For Bacon, on the other hand, it becomes a metaphor of his aversion for representation, attested by the continuous mortification of the subjects portrayed. Through an investigation into the statements of the two authors and the reflections of critics and scholars who have dealt with them, this essay will try to demonstrate in what terms the subject of the Crucifixion is fundamental to their conceptions of image.
2019
Pasquale Fameli (2019). Trascendenze dell'organico. Bacon, Sutherland e la verità dell'immagine. ARTE CRISTIANA, CVII(915), 440-449.
Pasquale Fameli
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