The Way of the Masks by Lévi-Strauss and the structuralist method, already tested for the analysis of kinship and myths, are at the center of this essay, whereby the book of the French Anthropologist is put to test with the abebu adekai, funerary objects of the Ga people of Ghana. Lévi-Strauss not only wondered whether it would be possible to apply the structuralist method to the “plastic art object”, but he prophetically observed that art is no useless epiphenomenon, but on the contrary an extraordinary source to comprehend aspects of politics, economy and society of which it is part. This article, beside investigating the issue of method in studying the funerary sarcophagi of the Ga, aims to highlight how beneficial and productive the legacy of Lévi-Strauss has been and will be in re-thinking the epistemological posture of the anthropologist in the various phases of the research, in order to better appreciate the work of art, in this case the funerary object, as a relational and systemic process in the context in which it is produced.
Il metodo strutturalista, già sperimentato nell’analisi della parentela e dei miti, e la Via delle Maschere di Lévi-Strauss sono al centro del presente articolo; il celebre saggio dell’antropologo francese è qui testato sull’analisi delle sculture funerarie abebu adekai dei Ga del Ghana. Lévi-Strauss, oltre a chiedersi se non fosse possibile applicare il metodo strutturalista anche allo studio delle ‘opere plastiche’, aveva pioneristicamente osservato come l’arte fosse ben altro che un superfluo epifenomeno, e fosse invece una fonte straordinaria per comprendere aspetti della politica, dell’economia e della società in cui essa è inserita. Il saggio, oltre a riprendere ed approfondire la questione del metodo in rapporto ai sarcofagi funerari dei Ga, intende ragionare su quanto benefico e di assoluto giovamento possa essere il lascito di Lévi-Strauss nel ripensare in modo auto-riflessivo la postura epistemologica adottata dall’antropologa nelle diverse fasi della ricerca, al fine di comprendere l’opera, in questo caso l’oggetto funebre, quale processo relazionale e sistemico nel contesto in cui è inserito.
Roberta, B. (2019). La via delle bare. ANTROPOLOGIA E TEATRO, 11(Numero Speciale 2019. Logiche del concreto: le eredità variabili del magistero di Claude Lévi-Strauss), 214-239 [10.6092/issn.2039-2281/10103].
La via delle bare
Roberta, Bonetti
2019
Abstract
The Way of the Masks by Lévi-Strauss and the structuralist method, already tested for the analysis of kinship and myths, are at the center of this essay, whereby the book of the French Anthropologist is put to test with the abebu adekai, funerary objects of the Ga people of Ghana. Lévi-Strauss not only wondered whether it would be possible to apply the structuralist method to the “plastic art object”, but he prophetically observed that art is no useless epiphenomenon, but on the contrary an extraordinary source to comprehend aspects of politics, economy and society of which it is part. This article, beside investigating the issue of method in studying the funerary sarcophagi of the Ga, aims to highlight how beneficial and productive the legacy of Lévi-Strauss has been and will be in re-thinking the epistemological posture of the anthropologist in the various phases of the research, in order to better appreciate the work of art, in this case the funerary object, as a relational and systemic process in the context in which it is produced.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Bonetti_La_via_delle_bare_2019.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
5.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


