Current childhood generation have no time for free play in parks and courtyards. This is a problem for the correct psycho-motor development of children. The strategies referring to extensive multilateralism do not seem sufficient to solve this problematic and need to be integrated by intensive multilateralism strategy. In the present study, primary school’s classes which carried out intensive multilaterality, on the kinesthetic differentiation applied to fixed target shooting, were compared with other school’s classes that carried out general extensive multilaterality. The result confirm the grater effectiveness of the first strategy on the second strategy, both in relation to shooting ability and to transferability from general area to specific area such as basketball shooting.
Il poco tempo dedicato dall’infanzia al gioco libero all’aperto, sta causando notevoli problemi al corretto sviluppo psico-motorio dei bambini. Le strategie riferite alla multilateralità estensiva non sembrano più sufficienti a rispondere a tale problema e devono integrarsi alla multilateralità intensiva. Nel presente studio sono state confrontate classi di scuola primaria che svolgevano multilateralità intensiva, applicata alla differenziazione cinestesica nel tiro su bersaglio fisso, e classi che svolgevano multilateralità estensiva generale. I risultati confermano la maggiore efficacia della prima strategia sulla seconda, sia in relazione all’abilità di tiro, sia in relazione alla trasferibilità da ambiti generali ad ambiti specifici come il tiro a pallacanestro, in questo caso.
Ceciliani Andrea, Stefano Licco (2019). Educazione motoria e soft skills nella scuola primaria: multilateralità intensiva e transfer nell'ambito della capacità di differenziazione cinestesica. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 22, 139-156 [10.7346/SIRD-012019-P139].
Educazione motoria e soft skills nella scuola primaria: multilateralità intensiva e transfer nell'ambito della capacità di differenziazione cinestesica.
Ceciliani Andrea;
2019
Abstract
Current childhood generation have no time for free play in parks and courtyards. This is a problem for the correct psycho-motor development of children. The strategies referring to extensive multilateralism do not seem sufficient to solve this problematic and need to be integrated by intensive multilateralism strategy. In the present study, primary school’s classes which carried out intensive multilaterality, on the kinesthetic differentiation applied to fixed target shooting, were compared with other school’s classes that carried out general extensive multilaterality. The result confirm the grater effectiveness of the first strategy on the second strategy, both in relation to shooting ability and to transferability from general area to specific area such as basketball shooting.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ceciliani-Licco_GIRE_2019.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
212.99 kB
Formato
Adobe PDF
|
212.99 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.