This article examines a project that aims to deconstruct gender stereotypes through the use of photovoice. The project "Photovoice: working with adolescents to deconstruct gender stereotypes" was implemented in two classrooms of the second year of a Professional Institute of Savignano Sul Rubicone (FC). The research allowed students to be activated through the use of photography by carrying out a continuous operation of analysis and decoding of the stereotypes portrayed in the pictures. The evaluation of the project was accomplished through the administration of questionnaires. Before the intervention the students showed a common presence of gender stereotypes, following the intervention there were some changes about it.

Questo articolo analizza un progetto che ha l’obiettivo di decostruire gli stereotipi di genere attraverso l’utilizzo del photovoice. Il progetto "Photovoice: lavorare con gli adolescenti per decostruire gli stereotipi di genere" è stato implementato in due classi del secondo anno di un Istituto Professionale di Savignano Sul Rubicone (FC). La ricerca ha permesso di attivare gli studenti attraverso l’utilizzo della fotografia compiendo un’operazione continua di critica e decodificazione degli stereotipi ritratti nelle foto. La valutazione del progetto è stata compiuta attraverso la somministrazione di questionari. Prima dell’intervento gli studenti hanno mostrato una presenza diffusa di stereotipi di genere, in seguito all’intervento vi sono stati dei cambiamenti a riguardo.

Rohani Moaied, M., Albanesi, C. (2018). Photovoice: lavorare con gli adolescenti per decostruire gli stereotipi di genere. PSICOLOGIA DI COMUNITÀ, 2/2018(2), 13-25 [10.3280/PSC2018-002003].

Photovoice: lavorare con gli adolescenti per decostruire gli stereotipi di genere

Albanesi, Cinzia
2018

Abstract

This article examines a project that aims to deconstruct gender stereotypes through the use of photovoice. The project "Photovoice: working with adolescents to deconstruct gender stereotypes" was implemented in two classrooms of the second year of a Professional Institute of Savignano Sul Rubicone (FC). The research allowed students to be activated through the use of photography by carrying out a continuous operation of analysis and decoding of the stereotypes portrayed in the pictures. The evaluation of the project was accomplished through the administration of questionnaires. Before the intervention the students showed a common presence of gender stereotypes, following the intervention there were some changes about it.
2018
Rohani Moaied, M., Albanesi, C. (2018). Photovoice: lavorare con gli adolescenti per decostruire gli stereotipi di genere. PSICOLOGIA DI COMUNITÀ, 2/2018(2), 13-25 [10.3280/PSC2018-002003].
Rohani Moaied, Marta; Albanesi, Cinzia
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/679775
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact