The article describes the process of constructing a portfolio of documents starting from the bio- psycho-social model of functioning in order to promote inclusive education in Kosovo. The re- search questions that guided the path were: a) which documents, in line with the ICF framework, could promote the path towards inclusion at school? b) How can these documents be introduced in the Municipalities of Kosovo? c) How to disseminate inclusion cultures, policies and practices? Community Based Participatory Research is the methodology identified to favor collaborations among community members, and which has allowed the creation of: a) the School Reporting Form and the Monitoring Report; b) the Functioning Profile of the child; c) the “Educational Recommendation for Schools”.

L’articolo descrive il processo di costruzione di un portfolio di documenti a partire dal modello di funzionamento bio-psico-sociale al fine di favorire l’educazione in- clusiva in Kosovo. Le domande che hanno guidato il percorso sono state: a) quali documenti, in linea con il framework ICF, potrebbero promuovere il percorso verso l’inclusione a scuola? b) In che modo tali documenti possono essere introdotti nelle Municipalità del Kosovo? c) Come diffondere culture, politiche e pratiche di inclu- sione? La Community Based Participatory Research è la metodologia individuata per fa- vorire le collaborazioni tra membri della comunità, e che ha permesso di creare: a) il Modulo di segnalazione scolastica e il Rapporto di monitoraggio; b) il Profilo di funzionamento del bambino elaborato dai team di valutazione; c) la Raccoman- dazione educativa per le scuole.

Dainese Roberto, G.E. (2018). L’ICF-CY per la promozione dei processi inclusivi nei contesti educativi nella Repubblica del Kosovo. STUDIUM EDUCATIONIS, XIX(3), 111-123.

L’ICF-CY per la promozione dei processi inclusivi nei contesti educativi nella Repubblica del Kosovo

Dainese Roberto;
2018

Abstract

The article describes the process of constructing a portfolio of documents starting from the bio- psycho-social model of functioning in order to promote inclusive education in Kosovo. The re- search questions that guided the path were: a) which documents, in line with the ICF framework, could promote the path towards inclusion at school? b) How can these documents be introduced in the Municipalities of Kosovo? c) How to disseminate inclusion cultures, policies and practices? Community Based Participatory Research is the methodology identified to favor collaborations among community members, and which has allowed the creation of: a) the School Reporting Form and the Monitoring Report; b) the Functioning Profile of the child; c) the “Educational Recommendation for Schools”.
2018
Dainese Roberto, G.E. (2018). L’ICF-CY per la promozione dei processi inclusivi nei contesti educativi nella Repubblica del Kosovo. STUDIUM EDUCATIONIS, XIX(3), 111-123.
Dainese Roberto, Ghedin Elisabetta
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2905-Article Text-10690-1-10-20181104.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 619.86 kB
Formato Adobe PDF
619.86 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/679552
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact