The universal access to inclusive programs for all children with disabilities from the birth to the age of 5 years is not a reality yet. Inclusive Early Childhood Education involves the assumption of a wide and ecosystem perspective that weaves an interactional dynamics between children and the contexts of belonging and provides a framework to examine how culture, policy and infrastructure, influence early childhood services. Inclusive education is the major challenge facing early educational systems around the world. The contemporary Inclusive Education meaning allow us to redefine the role and the organization of the pre-services in order to improve the learning also for disabilities children during the interaction with the others in the everyday life. Another fundamental element, emerging from evidence-based research is about the use of social inclusion models based on ecological assumptions, on the use of differentiated methodologies, strategies and a specific training for teachers and educators.
L’accoglienza dei bambini con disabilità nei servizi educativi per la prima infanzia non è ancora una realtà. L’educazione inclusiva per la prima infanzia considera l’assunzione di una prospettiva ecosistemica e dinamica che intreccia i bambini, le famiglie, con i contesti di riferimento. Si riferisce anche all’analisi delle culture, politiche e infrastrutture nella definizione di servizi educativi di qualità. La prospettiva sottesa all’educazione inclusiva per la prima infanzia (IECE) invita a innovare e a ripensare l’organizzazione dei servizi educativi al fine di promuovere processi di apprendimento significativi anche per i bambini con disabilità nell’interazione con i contesti quotidiani. Le ricerche basate sulle evidenze sottolineano l’efficacia della prospettiva ecologica, dell’utilizzo di metodologie differenziate e di una formazione specifica per insegnanti ed educatori.
Elena Malaguti (2018). Educazione inclusiva per la prima infanzia e bambini con disabilità. Il ruolo dei contesti nell'organizzazione delle prassi educative. L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE, 17(4), 388-400.
Educazione inclusiva per la prima infanzia e bambini con disabilità. Il ruolo dei contesti nell'organizzazione delle prassi educative.
Elena Malaguti
2018
Abstract
The universal access to inclusive programs for all children with disabilities from the birth to the age of 5 years is not a reality yet. Inclusive Early Childhood Education involves the assumption of a wide and ecosystem perspective that weaves an interactional dynamics between children and the contexts of belonging and provides a framework to examine how culture, policy and infrastructure, influence early childhood services. Inclusive education is the major challenge facing early educational systems around the world. The contemporary Inclusive Education meaning allow us to redefine the role and the organization of the pre-services in order to improve the learning also for disabilities children during the interaction with the others in the everyday life. Another fundamental element, emerging from evidence-based research is about the use of social inclusion models based on ecological assumptions, on the use of differentiated methodologies, strategies and a specific training for teachers and educators.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Malaguti Educazione inclusiva.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
85.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
85.25 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.