Religious experience is a search field at the same time attended and unexplored, especially by educational research. The paper presents the theoretical and methodological issues of an exploratory research on religious experience, conducted between 2013 and 2014, on a significant but not representative sample of educational leaders (catechists, teachers, Church leaders, parents, etc.) of the Italian Catholic Church. Some pedagogical paradigms related to religious education and religious research are also examined.
L’esperienza religiosa rappresenta un campo di ricerca al tempo stesso frequentato ed inesplorato, in particolare dalla ricerca pedagogica. Il contributo presenta i problemi teorici e metodologici di una ricerca esplorativa sull’esperienza religiosa, condotta tra il 2013 e il 2014, su un campione significativo di 2675 soggetti con responsabilità educative (catechisti, insegnanti, responsabili ecclesiali, genitori, ecc.) all’interno della Chiesa Cattolica italiana. Sono inoltre presi in esame alcuni paradigmi pedagogici relativi all’educazione religiosa e alla ricerca sulla religiosità.
Caputo Michele (2018). L’esperienza religiosa e la sua formazione: Categorie teoriche e problemi metodologici di una ricerca esplorativa. PEDAGOGIA E VITA, 3, 1-10.
L’esperienza religiosa e la sua formazione: Categorie teoriche e problemi metodologici di una ricerca esplorativa
Caputo Michele
2018
Abstract
Religious experience is a search field at the same time attended and unexplored, especially by educational research. The paper presents the theoretical and methodological issues of an exploratory research on religious experience, conducted between 2013 and 2014, on a significant but not representative sample of educational leaders (catechists, teachers, Church leaders, parents, etc.) of the Italian Catholic Church. Some pedagogical paradigms related to religious education and religious research are also examined.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.