In the long evolution process of the University of Bologna one of the most important phenomena that was at the same time cause and symptom was the progressive definition of reference laws and rules. From premises and origins induced by sporadic personal initiatives not subject to pre-established rules, it was possible to widen and formalize access, frequency and recognition of studies with a parable in which internal rules, then laws and finally statutes -both municipal and of the universities' communities -played a decisive role, leading to an increasingly complex system of legislative acts and regulations which, since the 12thcentury, shaped the university communities. Local and central authorities often conflicted with each other with measures taken almost always to the detriment of the original autonomy of the students, who nevertheless gained increasing guarantees for the recognition of their curricula studiorum

Nel lungo processo di formazione dell’Università di Bologna uno dei fenomeni più rilevanti che ne fu ad un tempo causa e sintomo fu la progressiva definizione di quadri normativi di riferimento. Da premesse e origini indotte da sporadiche iniziative personali non soggette a regole precostituite, si giunse ad allargare e a formalizzare l’accesso, la frequenza e il riconoscimento degli studi con una parabola evolutiva in cui norme interne, poi leggi e infine statuti -sia comunali sia delle comunità degli scolari -ebbero un ruolo determinante, portando ad un sistema sempre più articolato e complesso di atti legislativi e di ordinamenti che dal XII secolo conformarono le comunità universitarie. A delinearli concorsero spinte e autorità locali e centrali spessoin contrasto tra loro e con provvedimenti presi quasi sempre a scapito dell’originaria autonomia delle comunità degli scolari, che tuttavia ne trassero crescenti garanzie per il riconoscimento per i loro curricula studiorum.

Dalla prassi alla norma. Origini e sviluppi del riconoscimento dello studio bolognese

Rolando Dondarini
2018

Abstract

In the long evolution process of the University of Bologna one of the most important phenomena that was at the same time cause and symptom was the progressive definition of reference laws and rules. From premises and origins induced by sporadic personal initiatives not subject to pre-established rules, it was possible to widen and formalize access, frequency and recognition of studies with a parable in which internal rules, then laws and finally statutes -both municipal and of the universities' communities -played a decisive role, leading to an increasingly complex system of legislative acts and regulations which, since the 12thcentury, shaped the university communities. Local and central authorities often conflicted with each other with measures taken almost always to the detriment of the original autonomy of the students, who nevertheless gained increasing guarantees for the recognition of their curricula studiorum
2018
Rolando Dondarini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Maes_2018.pdf

accesso aperto

Descrizione: Maes_Studium 2018
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 712.55 kB
Formato Adobe PDF
712.55 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/672468
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact