The legislative framework of the Public-Private Partnership (PPP) in the French legal order, before the entrance into force of the Public Procurement directives in 2014, was heavily fragmented. With the introduction by the French legislator of the contrat de partenariat, pursuant to the Ordonnance n. 2004-559 of the 17 June 2004 and the following amendments in 2008 and 2009, the nature of the PPP become more definite and unitary, although still hybrid, since derived partly legal elements of the public procurement framework, and partly of the public concessions framework, representing an exception from the majority of public contracts. In light of the number of critical elements, in particular of economic and financial nature, which were frustrating the French PPP, underlined by the Rapport senatorial Sueur - Portelli of June 2014 and by other authoritative public authorities, the legislator adopted the Ordonnance n. 2015-899 of 23 July 2015. This provision implements the EU Public Procurement and Utilities directives of 2014, and re-defines the legal profile of the PPP within the French legal order, renaming it as marché de partenariat. This new denomination encompasses a new comprehensive and unitary category of PPP, under the profile of the legal applicable regime, overcoming the precedent derogatory regime and enhancing the legal notion of PPP as a legal instrument appealing, ductile and adequate to the development and re-launch of public investments in France.
a disciplina inerente il Partenariato Pubblico-Privato nell’ordinamento francese, fino all’avvento delle direttive in materia di appalti pubblici e concessioni del 2014, individuava sostanzialmente una pluralità di istituti e non una categoria unitaria. Successivamente con la previsione da parte del legisaltore francese del contrat de partenariat, mediante l’Ordonnance n. 2004-559 del 17 giugno 2004 e successive modifiche intervenute nel 2008 e 2009, il PPP cominciava ad assumere un profilo giuridico maggiormente definito ed unitario, ancorché ibrido, perché mutiava in parte elementi giuridici propri degli appalti pubblici ed in parte profili di diritto delle concessioni, individuando una categoria contrattuale derogatoria rispetto alla generalità dei contratti pubblici disciplinati. Tuttavia, stanti le numerose criticità, sopratttuto di ordine economico-finanziario, che affliggevano il PPP francese, messe in luce in particolare dal Rapport sénatorial Sueur -Portelli del giugno 2014 e da altre autorevoli autorità pubbliche, il legislatore è intervenuto con l’adozione dell’Ordonnnance n. 2015-899 del 23 luglio 2015. Tale provvedimento recepisce le direttive europee in materia di appalti pubblici e concessioni del 2014, e ridefinito il profilo giuridico del PPP, all’interno del panorama normativo francese, ridenominadolo marché de partenariat. Tale fattispecie contrattuale individua una categoria organica unitaria e coerente di PPP e che assurge alla categoria giuridica propria degli appalti pubblici, sotto il profilo del regime normativo applicabile, superando la disciplina derogatoria previgente e valorizzando dunque la nozione giuridica di PPP quale strumento più attrattivo, duttile e adeguato allo sviluppo e al rilancio di politiche di investimenti pubblici in infrastrutture per la Francia.
Giovanni Mulazzani (2018). Il Partenariato Pubblico Privato nel diritto francese: dal contrat de partenariat al marché de partenariat. RIVISTA ITALIANA DI DIRITTO PUBBLICO COMUNITARIO, 4(4), 629-653.
Il Partenariato Pubblico Privato nel diritto francese: dal contrat de partenariat al marché de partenariat.
Giovanni Mulazzani
2018
Abstract
The legislative framework of the Public-Private Partnership (PPP) in the French legal order, before the entrance into force of the Public Procurement directives in 2014, was heavily fragmented. With the introduction by the French legislator of the contrat de partenariat, pursuant to the Ordonnance n. 2004-559 of the 17 June 2004 and the following amendments in 2008 and 2009, the nature of the PPP become more definite and unitary, although still hybrid, since derived partly legal elements of the public procurement framework, and partly of the public concessions framework, representing an exception from the majority of public contracts. In light of the number of critical elements, in particular of economic and financial nature, which were frustrating the French PPP, underlined by the Rapport senatorial Sueur - Portelli of June 2014 and by other authoritative public authorities, the legislator adopted the Ordonnance n. 2015-899 of 23 July 2015. This provision implements the EU Public Procurement and Utilities directives of 2014, and re-defines the legal profile of the PPP within the French legal order, renaming it as marché de partenariat. This new denomination encompasses a new comprehensive and unitary category of PPP, under the profile of the legal applicable regime, overcoming the precedent derogatory regime and enhancing the legal notion of PPP as a legal instrument appealing, ductile and adequate to the development and re-launch of public investments in France.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.