The contribution presents the results of an empirical survey involving teachers, educators and other networked figures (Unione delle Terre D'Argine, Italy) in support of children with migrant disabilities attending primary school. The life project of the disabled pupil at school age includes both criteria and interventions of a scholastic nature and those of socialization and education, but what happens when the disabled pupil is a migrant child? Let us therefore enter into the results of the survey (focus group and questionnaire) which involved qualitative and quantitative methods of detection and analysis, thus making possible a more integrated and complete analysis of the data. From a first analysis it is clear that although reflection and awareness processes have been activated about the need and urgency to consider the double condition of diversity, it is still necessary to outline in an explicit and specific way new "guidelines" and new "paradigms" that, by intertwining disability and migration, can effectively guide teachers and operational group in the delicate and complex path of inclusion and integration.

Il contributo presenta i risultati di un’indagine empirica che ha coinvolto insegnanti, educatori e altre figure che operano in rete (Unione delle Terre D’Argine, Italia) a sostegno dei bambini e delle bambine con disabilità migranti frequentanti la scuola primaria. Il progetto di vita dell’alunno con disabilità in età scolare comprende sia i criteri e gli interventi di carattere scolastico, sia quelli di socializzazione e di educazione, ma cosa accade quando l’alunno con disabilità è figlio di migranti? Entriamo dunque nei risultati dell’indagine (focus group e questionario) che ha implicato metodi di rilevazione e di analisi qualitativi e quantitativi, rendendo così possibile un’analisi più integrata e completa dei dati. Da una prima analisi risulta evidente che nonostante si siano attivati processi di riflessione e consapevolezza circa la necessità e urgenza di considerare la duplice condizione di diversità, occorre ancora delineare in modo esplicito e specifico nuove “linee guida” e nuovi “paradigmi” che, intrecciando disabilità e migrazione, possano orientare efficacemente insegnanti e gruppo operativo nel delicato e complesso percorso d’inclusione e d’integrazione.

Pileri Anna, Valeria Friso (2019). Disabilità e migrazione: quali intrecci d’inclusione nella scuola primaria?. L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE, 18(1), 72-94.

Disabilità e migrazione: quali intrecci d’inclusione nella scuola primaria?

Pileri Anna
;
Valeria Friso
2019

Abstract

The contribution presents the results of an empirical survey involving teachers, educators and other networked figures (Unione delle Terre D'Argine, Italy) in support of children with migrant disabilities attending primary school. The life project of the disabled pupil at school age includes both criteria and interventions of a scholastic nature and those of socialization and education, but what happens when the disabled pupil is a migrant child? Let us therefore enter into the results of the survey (focus group and questionnaire) which involved qualitative and quantitative methods of detection and analysis, thus making possible a more integrated and complete analysis of the data. From a first analysis it is clear that although reflection and awareness processes have been activated about the need and urgency to consider the double condition of diversity, it is still necessary to outline in an explicit and specific way new "guidelines" and new "paradigms" that, by intertwining disability and migration, can effectively guide teachers and operational group in the delicate and complex path of inclusion and integration.
2019
Pileri Anna, Valeria Friso (2019). Disabilità e migrazione: quali intrecci d’inclusione nella scuola primaria?. L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE, 18(1), 72-94.
Pileri Anna; Valeria Friso
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