This chapter focuses on the teaching of communication and interaction skills to learners who have already had the chance to acquire the basics of dialogue interpreting (DI) and to practice it through role-playing. It argues that traditional simulated scenarios should be complemented by alternative techniques using authentic data, and research findings about them, and suggests how this can be done with students at undergraduate and especially graduate level, as they learn to adapt their skills to particular interactional contingencies and to make judgments about particular situations. The technique developed by Stokoe (2011a) – the Conversation Analytic Role-play Method (CARM) – will be exemplified using authentic French-Italian interpreter-mediated healthcare data. However, CARM can readily be adapted to fit other languages and/or domains, provided that the teacher has a collection of audio- and/or video-recorded interpreter-mediated interactions available and a thorough understanding of conversation analysis.

Questo capitolo si concentra sullo sviluppo di capacità di comunicazione e interazione in studenti che hanno già avuto la possibilità di acquisire le basi dell’interpretazione dialogica (ID) e di praticarla attraverso simulazioni e giochi di ruolo. Le autrici sostengono che i tradizionali scenari simulati dovrebbero essere integrati da tecniche alternative che utilizzino dati autentici e i risultati della ricerca su di essi condotta, e suggeriscono come questo possa essere fatto con studenti della laurea triennale soprattutto magistrale, stimolandoli ad adattare le loro competenze a particolari contingenze interazionali e a formulare giudizi su situazioni professionali potenzialmente problematiche. Il metodo sviluppato da Stokoe per formare professionisti che lavorano in ambiti in cui la comunicazione orale è fondamentale - il Conversation Analytic Role-play Method (CARM) – è qui applicato alla formazione degli interpreti dialogici ed esemplificato utilizzando dati socio-sanitari mediati in francese-italiano. Tuttavia, il CARM può essere facilmente adattato ad altre combinazioni linguistiche e/o ambiti professionali, a condizione che il docente abbia a disposizione un corpus interazioni mediate audio e/o video registrate nonché una conoscenza approfondita dell’Analisi della Conversazione.

Niemants, N.S.A., Stokoe, E. (2017). Using the Conversation Analytic Role-play Method in healthcare interpreter education. NLD : John Benjamins.

Using the Conversation Analytic Role-play Method in healthcare interpreter education

NIEMANTS, NATACHA SARAH ALEXANDRA;
2017

Abstract

This chapter focuses on the teaching of communication and interaction skills to learners who have already had the chance to acquire the basics of dialogue interpreting (DI) and to practice it through role-playing. It argues that traditional simulated scenarios should be complemented by alternative techniques using authentic data, and research findings about them, and suggests how this can be done with students at undergraduate and especially graduate level, as they learn to adapt their skills to particular interactional contingencies and to make judgments about particular situations. The technique developed by Stokoe (2011a) – the Conversation Analytic Role-play Method (CARM) – will be exemplified using authentic French-Italian interpreter-mediated healthcare data. However, CARM can readily be adapted to fit other languages and/or domains, provided that the teacher has a collection of audio- and/or video-recorded interpreter-mediated interactions available and a thorough understanding of conversation analysis.
2017
Teaching Dialogue Interpreting. Research-based proposals for higher education
293
321
Niemants, N.S.A., Stokoe, E. (2017). Using the Conversation Analytic Role-play Method in healthcare interpreter education. NLD : John Benjamins.
Niemants, Natacha Sarah Alexandra; Stokoe, Elizabeth
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/658807
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact