The Carmelite Basilica of San Martino Maggiore is among the Bolognese mendicant churches with the most important evidence of fourteenth-century painted decoration, together with San Giacomo Maggiore, the seat of the Hermits of St. Augustine, and Santa Maria dei Servi, the house of the Servants of Mary. The scattered and isolated remnants of Trecento painting in San Martino include: a fragmentary complex of murals made in subsequent phases during the second quarter of the fourteenth century at the end of the north nave near the entrance to the sacristy, a column painted by Pseudo Dalmasio, incorporated within the third right pillar between the third and fourth bays, the fragment of a mural depicting the Crucifix, a late work by Vitale degli Equi, detached and moved onto the fifth right pillar between the fifth and sixth bays, finally, a mural painting in a niche representing the Madonna of Humility by Simone di Filippo, also known as “dei Crocifissi”, along the left wall of the church near the entrance to the cloister. Although both the surviving evidence and the related archival documentation is fragmentary, the article intends to make a first attempt to place those paintings in the architectural and religious context of the Carmelite church of Bologna.

Insieme a San Giacomo Maggiore, sede degli Eremitani di Sant’Agostino, e a Santa Maria dei Servi, la basilica di San Martino Maggiore, tenuta ancora oggi dall’Ordine della Beata Vergine del Monte Carmelo, è a Bologna l’edificio sacro mendicante che presenta l’insieme più considerevole di testimonianze della decorazione pittorica trecentesca, benché siano tracce sparse e isolate. In particolare, in ordine di tempo, si tratta di un complesso frammentario di dipinti murali eseguiti in momenti successivi nell’arco del secondo quarto del Trecento situato in fondo alla navata settentrionale nei pressi della porta d’ingresso alla sagrestia, di una colonna dipinta dallo Pseudo Dalmasio incassata nel terzo pilone destro tra la terza e la quarta campata, di un frammento di pittura murale con il Cristo crocifisso, opera tarda di Vitale degli Equi, distaccato e collocato sul quinto pilone destro tra la quinta e la sesta campata, e infine di una nicchia dipinta con la Madonna dell’Umiltà da Simone di Filippo, detto “dei Crocifissi”, sulla parete sinistra della chiesa vicino alla porta d’ingresso al chiostro. Pur nella frammentarietà delle testimonianze superstiti e della documentazione relativa, l’articolo intende proporre una prima contestualizzazione d’insieme delle pitture nel complesso architettonico e cultuale della chiesa carmelitana bolognese.

Presenze trecentesche in San Martino Maggiore a Bologna: tracce dipinte di uno spazio sacro in età gotica

Gianluca del Monaco
2018

Abstract

The Carmelite Basilica of San Martino Maggiore is among the Bolognese mendicant churches with the most important evidence of fourteenth-century painted decoration, together with San Giacomo Maggiore, the seat of the Hermits of St. Augustine, and Santa Maria dei Servi, the house of the Servants of Mary. The scattered and isolated remnants of Trecento painting in San Martino include: a fragmentary complex of murals made in subsequent phases during the second quarter of the fourteenth century at the end of the north nave near the entrance to the sacristy, a column painted by Pseudo Dalmasio, incorporated within the third right pillar between the third and fourth bays, the fragment of a mural depicting the Crucifix, a late work by Vitale degli Equi, detached and moved onto the fifth right pillar between the fifth and sixth bays, finally, a mural painting in a niche representing the Madonna of Humility by Simone di Filippo, also known as “dei Crocifissi”, along the left wall of the church near the entrance to the cloister. Although both the surviving evidence and the related archival documentation is fragmentary, the article intends to make a first attempt to place those paintings in the architectural and religious context of the Carmelite church of Bologna.
2018
Gianluca del Monaco
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
8643-27308-1-SM.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 2.02 MB
Formato Adobe PDF
2.02 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/648508
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact