The author of the essay comments on the introduction to Canaletto written by Giuseppe Berto for the Classici dell’arte series, published by Rizzoli. In order to fulfill the task, Berto does not use a technical language; on the contrary, he writes a narrative prose. The essay demonstrates how Berto chooses not to introduce, but to ‘narrate’ Canaletto, because he treats his story as a literary character’s one, develops the typical themes of his major novels and begins an identification process with the Venetian painter.
L’autore del saggio commenta l’introduzione a Canaletto redatta da Giuseppe Berto per i Classici dell’arte Rizzoli. Per adempiere all’incarico, Berto non fa uso di un linguaggio specialistico, ma della prosa narrativa che più gli è congeniale. Il saggio dimostra come Berto scelga di non introdurre, ma di ‘raccontare’ Canaletto, poiché tratta la sua vicenda umana alla stregua di quella di un personaggio letterario, sviluppa i temi tipici dei suoi romanzi maggiori e mette in atto un processo di immedesimazione con il pittore veneto.
Giuseppe Berto e la critica narrativa: l’introduzione a Canaletto
Saverio Vita
2017
Abstract
The author of the essay comments on the introduction to Canaletto written by Giuseppe Berto for the Classici dell’arte series, published by Rizzoli. In order to fulfill the task, Berto does not use a technical language; on the contrary, he writes a narrative prose. The essay demonstrates how Berto chooses not to introduce, but to ‘narrate’ Canaletto, because he treats his story as a literary character’s one, develops the typical themes of his major novels and begins an identification process with the Venetian painter.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.