Based on recent information, this article describes the foundation project of the first Faculty of Education Sciences in Nampula, Mozambique. The story told, besides the curriculum planning, focuses on an ethnographic methodology transversal to all disciplines to avoid mistakes of cultural imperialism. What is highlighted is the ability to realize a cultural project of education science in places far from Western cultural contexts thanks to comparative awareness.
Sulla base di recenti informazioni, in questo articolo viene descritto un progetto di fondazione della Facoltà di Scienze dell’Educazione realizzato a Nampula, in Mozambico. Viene raccontata una storia che, al di là, di un impianto curricolare, pone l’accento su una metodologia etnografica trasversale a tutte le discipline evitando di compiere errori di imperialismi culturali. Ciò che viene messo in evidenza è la capacità di realizzare un progetto culturale di declinare le scienze dell’educazione in luoghi lontani dai contesti culturali occidentali grazie a una sensibilità di comparatisti.
Comparare non è solo confrontare. Come è nata una Facoltà di Scienze dell'Educazione in Mozambico
Corrado Ziglio
2018
Abstract
Based on recent information, this article describes the foundation project of the first Faculty of Education Sciences in Nampula, Mozambique. The story told, besides the curriculum planning, focuses on an ethnographic methodology transversal to all disciplines to avoid mistakes of cultural imperialism. What is highlighted is the ability to realize a cultural project of education science in places far from Western cultural contexts thanks to comparative awareness.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.