In the last decades, local history of schooling has had a fruitful historiographical success in Italy, with several studies and researches on different periods and geographical areas. Moreover, this “local turn” has been characterized by different methodological approaches. Currently, it seems possible to start a historiographical balance. Local history of schooling has decisively contributed in expanding historical-educational knowledges, pointing out problems and issues hidden for what concerns a “general” point of view, offering new keys to interpret national school history and, eventually, suggesting new historiographical categories. In this paper, we will focus our attention on what local school historiography has offered to the expansion of the knowledge on the history of teaching profession. Basing on a wide historiographical reconnaissance on principal recent researches, we will highlight the innovative methodological aspects used and some relevant results which have enriched and deeply renovated the history of teaching profession in Italy.

Negli ultimi decenni la storia locale della scuola in Italia ha conosciuto una feconda stagione storiografica, ricca di studi e ricerche su periodi e aree geografiche diverse, con approcci metodologici diversificati. Allo stato attuale delle ricerche appare ormai possibile avviare un bilancio storiografico di questo vero e proprio “local turn”. La storiografia scolastica locale ha contribuito in maniera imponente all’ampliamento delle conoscenze storico-educative, permettendo in molti casi di far luce su problemi e questioni ancora rimaste in ombra sul piano “generale”, fino ad offrire nuove ipotesi di lettura della storia scolastica ‘nazionale’ e suggerire nuove categorie storiografiche. In questo articolo ci si soffermerà in particolare sul contributo che la storiografia scolastica locale ha offerto all’ampliamento delle conoscenze sulla storia della professione docente in Italia. Sulla base di un’ampia ricognizione storiografica delle principali ricerche condotte negli ultimi anni si metteranno in luce gli aspetti metodologici innovativi utilizzati e alcuni risultati salienti che hanno arricchito e rinnovato profondamente l’intera storia della professione docente.

The impact of the local dimension on the history of teaching profession in Italy = Il contributo della dimensione locale alla storia della professione docente in Italia / Mirella D'Ascenzo. - In: RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE. - ISSN 2384-8294. - ELETTRONICO. - 5:1(2018), pp. 153-171. [10.4454/rse.v5i1.142]

The impact of the local dimension on the history of teaching profession in Italy = Il contributo della dimensione locale alla storia della professione docente in Italia

Mirella D'Ascenzo
2018

Abstract

In the last decades, local history of schooling has had a fruitful historiographical success in Italy, with several studies and researches on different periods and geographical areas. Moreover, this “local turn” has been characterized by different methodological approaches. Currently, it seems possible to start a historiographical balance. Local history of schooling has decisively contributed in expanding historical-educational knowledges, pointing out problems and issues hidden for what concerns a “general” point of view, offering new keys to interpret national school history and, eventually, suggesting new historiographical categories. In this paper, we will focus our attention on what local school historiography has offered to the expansion of the knowledge on the history of teaching profession. Basing on a wide historiographical reconnaissance on principal recent researches, we will highlight the innovative methodological aspects used and some relevant results which have enriched and deeply renovated the history of teaching profession in Italy.
2018
The impact of the local dimension on the history of teaching profession in Italy = Il contributo della dimensione locale alla storia della professione docente in Italia / Mirella D'Ascenzo. - In: RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE. - ISSN 2384-8294. - ELETTRONICO. - 5:1(2018), pp. 153-171. [10.4454/rse.v5i1.142]
Mirella D'Ascenzo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
D'Ascenzo Mirella, 2018 CIRSE Il contributo della storia locale alla storia della professione docente.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 561.67 kB
Formato Adobe PDF
561.67 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/636460
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact