The article analyzes 1992. La serie (and the subsequent season 1993), an original fiction produced by Sky Italia, highlighting the specificity in the context of the Italian television scenario and especially studying the equivocal and layered relationship it has with public history. Following six fictional characters, whose stories intertwine, between Milan and Rome, with the “real” facts, situations and people of the Tangentopoli years, the series is able to create an ambivalent dialogue both with the historiography on that specific period in Italian history and on Berlusconi’s political ascent, and with the historical imagery of those and the following years, always filtered through television and media.
Il saggio analizza la fiction originale prodotta da Sky Italia 1992. La serie (e la stagione successiva 1993), individuandone gli elementi di specificità nel contesto dello scenario italiano e studiandone in particolare il rapporto equivoco e stratificato instaurato con la storia pubblica. Mettendo in scena sei personaggi immaginari, le cui storie personali si intrecciano, tra Milano e Roma, a fatti, situazioni e protagonisti “reali” riconducibili alle vicende di Tangentopoli, infatti, la serie instaura un dialogo ambivalente sia con la storiografia su quegli anni e sull’ascesa politica del berlusconismo, sia con l’immaginario storico di quegli anni e di quelli successivi, costantemente filtrato attraverso i media.
Barra, L., Garofalo, D. (2018). «La storia non è ancora stata scritta». Immaginari storici e ri-mediazioni televisive in 1992/1993. La serie. STORIA E PROBLEMI CONTEMPORANEI, 76, 1-12.
«La storia non è ancora stata scritta». Immaginari storici e ri-mediazioni televisive in 1992/1993. La serie
Barra, Luca;
2018
Abstract
The article analyzes 1992. La serie (and the subsequent season 1993), an original fiction produced by Sky Italia, highlighting the specificity in the context of the Italian television scenario and especially studying the equivocal and layered relationship it has with public history. Following six fictional characters, whose stories intertwine, between Milan and Rome, with the “real” facts, situations and people of the Tangentopoli years, the series is able to create an ambivalent dialogue both with the historiography on that specific period in Italian history and on Berlusconi’s political ascent, and with the historical imagery of those and the following years, always filtered through television and media.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.