Physical and Sport Education is becoming more and more characterized for a qualitative didactics that respond to the needs of children, thanks to the contributions of the pedagogical sciences. Starting from the school environment, the idea of an education through the body and movement, with characteristics of pleasure, fun, cognitive and emotional involvement, is also affecting sports environments. The present contribution, according with the importance and necessity of this qualitative approach, of Physical and Sport Education, highlights the problem referred to the need to pay attention also to the quantitative approach in response to the health problems that the current childhood generations are highlighting, in particular, in the aerobic function. After presenting a screening, on a sample of children aged eleven in the first class of secondary school, which confirm the health problems just mentioned, are defined some possible integrated strategies, qualitative and quantitative, able to respond to the emerging wellbeing issues referred to the developmental age.
L’educazione motoria-fisica-sportiva si sta caratterizzando sempre di più, grazie agli apporti delle scienze pedagogiche, per una didattica qualitativa rispondente ai bisogni e alle necessità dei bambini. A partire dall’ambiente scolastico, luogo elettivo di formazione dei futuri cittadini, l’idea di una educazione attraverso il corpo e movimento, con caratteristiche di piacere, divertimento, coinvolgimento cognitivo ed emotivo, sta influenzando anche gli ambienti sportivi. Il presente contributo, condividendo l’importanza e la necessità di questo approccio qualitativo, dell’educazione motoria-fisica-sportiva, solleva il problema riferito alla necessità di porre attenzione anche all’approccio quantitativo in risposta alle carenze che le attuali generazioni infantili stanno evidenziando a livello psico-fisico e, in particolare, nella funzionalità aerobica. Dopo aver presentato uno screening, su un campione di bambini/e di undici anni, in ingresso nella scuola secondaria di primo grado, a conferma delle carenze appena richiamate, si definiscono alcune possibili strategie integrate, qualitative e quantitative, in grado di rispondere alle emergenti problematiche di benessere che riguardano l’età evolutiva.
Andrea Ceciliani (2018). Didattica integrata quali-quantitativa, in educazione motoria-sportiva, e benessere in età evolutiva. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, XVI - 1 - 2018(supplemento), 183-193.
Didattica integrata quali-quantitativa, in educazione motoria-sportiva, e benessere in età evolutiva
Andrea Ceciliani
2018
Abstract
Physical and Sport Education is becoming more and more characterized for a qualitative didactics that respond to the needs of children, thanks to the contributions of the pedagogical sciences. Starting from the school environment, the idea of an education through the body and movement, with characteristics of pleasure, fun, cognitive and emotional involvement, is also affecting sports environments. The present contribution, according with the importance and necessity of this qualitative approach, of Physical and Sport Education, highlights the problem referred to the need to pay attention also to the quantitative approach in response to the health problems that the current childhood generations are highlighting, in particular, in the aerobic function. After presenting a screening, on a sample of children aged eleven in the first class of secondary school, which confirm the health problems just mentioned, are defined some possible integrated strategies, qualitative and quantitative, able to respond to the emerging wellbeing issues referred to the developmental age.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Didattica Integrata Ceciliani.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
1.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.98 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.