The contribution comes as part of the project EQUAP Erasmus+ (Enhancing quality in early childhood education and care through participation - 2014-17), that involve different actors (11 partners, 7 countries) coming from the realm of early childhood education and care. The international research project aims at developing the issue of family participation in relation to quality with the perspective of coeducation. The contribution aims at presenting some outcomes of the evaluation of the jobshadowing activities undertaken by 8 practitioners involved in 4 Ecec services of the Municipality of Forlì. The data were collected through a quali-quantitative research strategy (semi-structured questionnaires, focus groups, analysis of documents). The analysis of the data reveals both elements of confirmation of the training value of the job shadowing practice and some ideas for its development.

La ricerca nasce nell'ambito del Progetto Erasmus+ EQUAP (Enhancing quality in early childhood education and care through participation - 2014-17) che coinvolge diversi attori coinvolti nei servizi per la prima infanzia di 11 partner di 7 paesi. Il progetto mira a promuovere la qualità dei servizi attraverso la partecipazione dei genitori in una prospettiva coeducativa. Il contributo presenta alcuni esiti della valutazione del percorso di jobshadowing intrapreso da 8 operatrici di 4 servizi del Comune di Forlì. I dati sono stati raccolti mediante una strategia di tipo quali-quantitativo che ha previsto la somministrazione alle educatrici di questionari semistrutturati, focus group e l’analisi di documenti da loro elaborati. Dall’analisi dei dati emergono sia elementi di conferma della valenza formativa della pratica di job shadowing sia alcuni spunti per il suo sviluppo.

Valutare un progetto di jobshadowing per la formazione continua degli educatori nei servizi per l'infanzia

Massimo Marcuccio;
2017

Abstract

The contribution comes as part of the project EQUAP Erasmus+ (Enhancing quality in early childhood education and care through participation - 2014-17), that involve different actors (11 partners, 7 countries) coming from the realm of early childhood education and care. The international research project aims at developing the issue of family participation in relation to quality with the perspective of coeducation. The contribution aims at presenting some outcomes of the evaluation of the jobshadowing activities undertaken by 8 practitioners involved in 4 Ecec services of the Municipality of Forlì. The data were collected through a quali-quantitative research strategy (semi-structured questionnaires, focus groups, analysis of documents). The analysis of the data reveals both elements of confirmation of the training value of the job shadowing practice and some ideas for its development.
2017
La funzione educativa della valutazione. Teoria e pratiche della valutazione educativa
599
626
Massimo Marcuccio; Elena Luciano
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/628809
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact