We adapt a technique commonly used in the stylometric attribution of literary texts (based on a pseudo-distance between frequency-vectors of n-grams of letters) to the analysis of “unidimen-sional” musical repertoires (rhythm-free melody without accompaniment). We successfully apply the method to a corpus of liturgical monodies of medieval origin (the so-called Gregorian Chant, in comparison with the Old Roman Chant). Our results give a first indication that automatic stylometric techniques can be fruitfully adopted to support the study of refined problems in musi-cology.
L’articolo mostra come tecniche di analisi stilo-metriche comunemente usate in ambito letterario (basate sulla distanza tra vettori delle frequenze di n-grammi di lettere) possano essere adattate con successo allo studio di repertori musicali “unidimensionali” (ovvero melodie prive di rit-mo e di accompagnamento). I buoni risultati ot-tenuti su un corpus di monodie liturgie (Canto Gregoriano e Canto Romano Antico) sono un primo passo verso l’adozione e la creazione di tecniche automatiche a supporto di studi stilome-trici a carattere e interesse strettamente musico-logico.
Beghelli Marco, C.G. (2017). Applicazione di un metodo attribuzionistico quantitativo alla monodia liturgica. Torino : Accademia University Press.
Applicazione di un metodo attribuzionistico quantitativo alla monodia liturgica
Beghelli Marco;Cristadoro Giampaolo;
2017
Abstract
We adapt a technique commonly used in the stylometric attribution of literary texts (based on a pseudo-distance between frequency-vectors of n-grams of letters) to the analysis of “unidimen-sional” musical repertoires (rhythm-free melody without accompaniment). We successfully apply the method to a corpus of liturgical monodies of medieval origin (the so-called Gregorian Chant, in comparison with the Old Roman Chant). Our results give a first indication that automatic stylometric techniques can be fruitfully adopted to support the study of refined problems in musi-cology.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.