Still monograph? Cases of study. Interlace of researches, pubblishing and the art market, the education We can not hide that the traditional monograph about an artist with his catalouge seems at times like an editorial product, with a little retro taste; certainly it's useful to the market of art and pubblishing that finds in the catalouge combining the biograph and the essay, a convenient tool for an evaluative check, a support for an economic evaluation about artists, a delightful thing shown in the living room. Increasly the historical and artistic research is receptive to a space-time expanded approach and to a methodological converging of various critacal interpretations. Is the visual limit imposing by the analysis about an individual exponent still compatible with the research of historical truth? Particularly when the monograph is related to an exhibition being its catalouge, the limits of the mongraph are usally evident. This is not the case of the exhibition named <em>Dentro Caravaggio</em> in Milano's Palazzo Reale, curated by Rossella Vodret with an illustrious scientific Comittee chaired by Keith Christiansen.
Monografia ancora? Casi di studio. Intrecci con la ricerca, l’editoria e il mercato dell'arte, la didattica Non possiamo nascondere che la tradizionale monografia di un artista con il catalogo delle opere ci appare talora un prodotto editoriale un poco retrò, certo utile al mercato dell'arte e dell'editoria che trovano nel catalogo che accompagna la biografia e il saggio critico un comodo strumento di verifica attributiva, un aiuto per la valutazione economica di un artista, un oggetto accattivante da esporre in salotto. La ricerca storico artistica sempre più spesso apre ad un approccio spazio-temporale allargato e al convergere metodologico di varie interpretazioni critiche. Ci si chiede se è compatibile ancora con la ricerca di verità storica il limite di visuale imposto dall'analisi di un singolo interprete. Soprattutto quando la monografia è legata ad una esposizione di cui è il catalogo, più evidenti appaiono i suoi limiti. Non è questo il caso della mostra Dentro Caravaggio a Milano in Palazzo Reale, curata da Rossella Vodret con un prestigioso comitato scientifico presieduto da Keith Christiansen.
M. Pigozzi (2017). MONOGRAFIA ANCORA? CASI DI STUDIO. INTRECCI CON LA RICERCA, L’EDITORIA E IL MERCATO DELL'ARTE, LA DIDATTICA. INTRECCI D'ARTE, 2, 1-4.
MONOGRAFIA ANCORA? CASI DI STUDIO. INTRECCI CON LA RICERCA, L’EDITORIA E IL MERCATO DELL'ARTE, LA DIDATTICA
M. Pigozzi
2017
Abstract
Still monograph? Cases of study. Interlace of researches, pubblishing and the art market, the education We can not hide that the traditional monograph about an artist with his catalouge seems at times like an editorial product, with a little retro taste; certainly it's useful to the market of art and pubblishing that finds in the catalouge combining the biograph and the essay, a convenient tool for an evaluative check, a support for an economic evaluation about artists, a delightful thing shown in the living room. Increasly the historical and artistic research is receptive to a space-time expanded approach and to a methodological converging of various critacal interpretations. Is the visual limit imposing by the analysis about an individual exponent still compatible with the research of historical truth? Particularly when the monograph is related to an exhibition being its catalouge, the limits of the mongraph are usally evident. This is not the case of the exhibition named Dentro Caravaggio in Milano's Palazzo Reale, curated by Rossella Vodret with an illustrious scientific Comittee chaired by Keith Christiansen.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.