Background The benefits that physical activity operates express themselve both in aldulhood and in childhood. Among these, perceptual, attentional and mnemonic improvements are the most frequently reported. The purpose of the present study is to verify whether both the ability to memorize new item and to pay substained attention can increase via specific training. Method Two group of children- aged between six and ten years- were launched to the game of volleyball. One group was trained with a method that focuses the attention on the body movements coach and teammates exectuted aimed by the goal to associate the movements to instructions to be executed afterwards (Pittera, Tread and Ligas, 2008). The other group was trained via exercises that focused on developing technical volleyball abilities. Results The difference between the data collected at the beginning and at the end of the training period highligheted an improvement of the ability to remember meaningless motor actions; no improvement emerged, however, in the number of spatial positions or the number of verbal item to remember. Moreover, no improvement emerged in the measures of sustained attention. Conclusions The results suggest that, by bringing the attention of the learners on the motor aspects of the exercises, and making sure that the latter acquired an agumented meaning, e.g., by becoming indices for subsequent new tasks- for example- the number of actions that one can memorize increase.

Introduzione I benefici che l’attività motoria opera sia nell’età adulta che durante l’infanzia sono molteplici. Tra questi, si annoverano i miglioramenti delle abilità percettive, attentive e mnestiche. Lo scopo del presente lavoro è verificare se le capacità mnestiche ed attentive possano essere incrementate dalla messa in opera di un’offerta formativa specifica. Metodo Due gruppi di bambini, di età compresa tra i sei e i dieci anni sono stati avviati al gioco della pallavolo. Un gruppo è stato allenato con un metodo che carica di significati i movimenti corporei dell’allenatore e dei compagni al fine di associare tali movimenti allo svolgimento di future indicazioni da eseguire (Pittera, Pedata e Ligas, 2008). L’altro gruppo ha svolto esercizi propedeutici alla pallavolo attraverso la focalizzazione sull’apprendimento dei gesti tecnici. Risultati La differenza tra i dati raccolti all’inizio e alla fine del periodo di allenamento preso in esame evidenziarono un miglioramento della capacità di ricordare azioni motorie; nessun miglioramento apparve però per quanto ha riguardato il numero di posizioni spaziali o il numero di componenti verbali da ricordare. Sorprendentemente, poi, nessun miglioramento emerse nelle misure di attenzione sostenuta. Conclusioni I risultati suggeriscono come, focalizzando l’attenzione dei discenti sugli aspetti motori dell’esercizio, e facendo in modo che questi aumentino di significato al fine della successiva realizzazione di nuovi compiti, si possa aumentare una capacità basilare di ogni apprendimento sportivo, ovvero la capacità di ricordare nuove azioni.

Ottoboni, G., Casciaro, F., Tessari, A. (2017). Il sistema di allenamento analogico/simbolico nello sport della pallavolo: Una valutazione delle componenti mnesitico/attentive. IL GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA DELLO SPORT, 27, 17-22.

Il sistema di allenamento analogico/simbolico nello sport della pallavolo: Una valutazione delle componenti mnesitico/attentive

OTTOBONI, GIOVANNI
Conceptualization
;
TESSARI, ALESSIA
Supervision
2017

Abstract

Background The benefits that physical activity operates express themselve both in aldulhood and in childhood. Among these, perceptual, attentional and mnemonic improvements are the most frequently reported. The purpose of the present study is to verify whether both the ability to memorize new item and to pay substained attention can increase via specific training. Method Two group of children- aged between six and ten years- were launched to the game of volleyball. One group was trained with a method that focuses the attention on the body movements coach and teammates exectuted aimed by the goal to associate the movements to instructions to be executed afterwards (Pittera, Tread and Ligas, 2008). The other group was trained via exercises that focused on developing technical volleyball abilities. Results The difference between the data collected at the beginning and at the end of the training period highligheted an improvement of the ability to remember meaningless motor actions; no improvement emerged, however, in the number of spatial positions or the number of verbal item to remember. Moreover, no improvement emerged in the measures of sustained attention. Conclusions The results suggest that, by bringing the attention of the learners on the motor aspects of the exercises, and making sure that the latter acquired an agumented meaning, e.g., by becoming indices for subsequent new tasks- for example- the number of actions that one can memorize increase.
2017
Ottoboni, G., Casciaro, F., Tessari, A. (2017). Il sistema di allenamento analogico/simbolico nello sport della pallavolo: Una valutazione delle componenti mnesitico/attentive. IL GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA DELLO SPORT, 27, 17-22.
Ottoboni, Giovanni; Casciaro, Francesco; Tessari, Alessia
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