The text is part of the monographic issue of 'Aperto' dedicated to the exhibition 'Sixty / Eighty, the Great European Graphics at the Pinacoteca Nazionale di Bologna'. The 1960s opened with an artistic trend that in the span of just a few years spread from England to the United States and throughout all of Europe with the unequivocal label ‘Pop Art’, coined by the English critic Lawrence Alloway the previous decade. Abstract, organic, expressionist and Art Informel images having been abandoned, Pop Art ushered in the return of images that could be ‘recognised’ by everyone, through the representation of everyday ‘people and things’ in a kind of resemanticization from below based on images from popular culture, what one could see at the supermarket and everything that belonged to the nascent consumer society. Pop Art was an artistic trend that expressed the conditions of its time through symbolic reportage of its socio-cultural context. This direct view of contemporary life allowed artists to expand its contents in multiple imaginaries, through unusual pictorial and graphic transcriptions like the writing and numbers of Fritz Genkinger and Jean Tinguely, the icons and symbols of Giannetto Fieschi, Mateja Rodici and Joe Tilson and the images of famous people, emblems and stereotypes of mass culture by David Hockney and Ronald Brooks Kitaj, as well as the glossy, shiny versions of objects by Paul Van Hoeydonk and Raimo Kanerva, the simplified transcriptions of drawing marks by Domenico Gnoli and Allen Jones and the improbable object condensations of iconic representations by Concetto Pozzati, Eduardo Arroyo and Jannis Gaitis.

Il testo fa parte del numero monografico di "Aperto" dedicato alla mostra "Sessanta/Ottanta. La grande grafica europea alla Pinacoteca Nazionale di Bologna". Nei primi anni Sessanta emerge una tendenza artistica che in pochi anni si diffonde dall’Inghilterra agli Stati Uniti e a tutta l’Europa con l’univoca etichetta di “Pop Art”, felicemente coniata dal critico inglese Lawrence Alloway nel decennio precedente. Abbandonate le immagini astratte, organiche, espressioniste o informali, nella sezione "Immaginari Pop" ritornano le immagini “riconoscibili”, con la rappresentazione di “cose e figure” della vita quotidiana, in una sorta di risemantizzazione dal basso basata su soggetti che appartengono alla realtà popolare, a ciò che si vede nei supermercati e a tutto ciò che fa parte della nascente società dei consumi. La Pop Art è infatti una tendenza artistica che esprime la condizione del suo tempo attraverso l’emblematico reportage della realtà socio-culturale in cui è inserita. Questa presa diretta sull’attualità consente agli artisti di ampliarne i contenuti in molteplici immaginari, mediante trascrizioni pittoriche e grafiche inusuali come le scritte e i numeri di Fritz Genkinger e Jean Tinguely, le icone e i simboli di Mateja Rodici e Joe Tilson, le immagini di personaggi famosi, gli emblemi e gli stereotipi della cultura di massa di David Hockney e Ronald Brooks Kitaj; o ancora le versioni patinate e brillanti di oggetti di Paul Van Hoeydonk e Raimo Kanerva, le trascrizioni semplificate dal tratto del disegno di Domenico Gnoli e Allen Jones, le raffigurazioni iconiche di improbabili condensazioni oggettuali di Concetto Pozzati e Eduardo Arroyo.

Grandi, S. (2017). Immaginari Pop. APERTO, 4, 71-82.

Immaginari Pop

Grandi, Silvia
Writing – Original Draft Preparation
2017

Abstract

The text is part of the monographic issue of 'Aperto' dedicated to the exhibition 'Sixty / Eighty, the Great European Graphics at the Pinacoteca Nazionale di Bologna'. The 1960s opened with an artistic trend that in the span of just a few years spread from England to the United States and throughout all of Europe with the unequivocal label ‘Pop Art’, coined by the English critic Lawrence Alloway the previous decade. Abstract, organic, expressionist and Art Informel images having been abandoned, Pop Art ushered in the return of images that could be ‘recognised’ by everyone, through the representation of everyday ‘people and things’ in a kind of resemanticization from below based on images from popular culture, what one could see at the supermarket and everything that belonged to the nascent consumer society. Pop Art was an artistic trend that expressed the conditions of its time through symbolic reportage of its socio-cultural context. This direct view of contemporary life allowed artists to expand its contents in multiple imaginaries, through unusual pictorial and graphic transcriptions like the writing and numbers of Fritz Genkinger and Jean Tinguely, the icons and symbols of Giannetto Fieschi, Mateja Rodici and Joe Tilson and the images of famous people, emblems and stereotypes of mass culture by David Hockney and Ronald Brooks Kitaj, as well as the glossy, shiny versions of objects by Paul Van Hoeydonk and Raimo Kanerva, the simplified transcriptions of drawing marks by Domenico Gnoli and Allen Jones and the improbable object condensations of iconic representations by Concetto Pozzati, Eduardo Arroyo and Jannis Gaitis.
2017
Grandi, S. (2017). Immaginari Pop. APERTO, 4, 71-82.
Grandi, Silvia
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/621952
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact