I volti che arrossiscono sono un'importante presenza in L'Espèce humaine di Robert Antelme. Quando un viso diventa rosso (o rosa) c'è sempre un significato nascosto: l'autore del saggio dimostra che, in questo libro, il rossore e la vergogna sono fortemente collegati. Il saggio si divide in due sezioni: nella prima, l'autore introduce il tema del volto nel lavoro di Antelme e in seconda battuta analizza due interpretazioni opposte di passi peculiari di L'Espèce humaine. Infatti, Giorgio Agamben sostiene che i volti che arrossiscono siano spesso il segno di una vergogna intesa come sentimento ontologico; Ruth Leys al contrario sostiene che nel libro di Antelme non ci sia alcun collegamento tra il volto che arrossisce e una emozione fissa e, in particolar modo, che la vergogna non abbia un ruolo in questo libro.
Blushing faces are an important presence in Robert Antelme’s L'Espèce humaine. When a face turns red (or pink) there is always a hidden meaning: the author of this essay demonstrates that, in this book, blushing and shame are heavily linked. The essay is divided in two sections: in the first, the author introduces the theme of faces in Antelme’s work; then, he compares two opposite interpretations of peculiar passages in L’Espèce humaine. Indeed, Giorgio Agamben states that red faces are often a sign of shame as onthological feeling; on the other side, Ruth Leys states that in L’Espèce humaine there isn’t any link between blushing and a fixed emotion and, especially, that shame hasn’t a role in this book.
Vita, S. (2017). Il tema del viso in L'Espèce humaine di Robert Antelme. Le interpretazioni di Giorgio Agamben e Ruth Leys. STUDI CULTURALI, 3, 407-428 [10.1405/88671].
Il tema del viso in L'Espèce humaine di Robert Antelme. Le interpretazioni di Giorgio Agamben e Ruth Leys.
Saverio Vita
2017
Abstract
Blushing faces are an important presence in Robert Antelme’s L'Espèce humaine. When a face turns red (or pink) there is always a hidden meaning: the author of this essay demonstrates that, in this book, blushing and shame are heavily linked. The essay is divided in two sections: in the first, the author introduces the theme of faces in Antelme’s work; then, he compares two opposite interpretations of peculiar passages in L’Espèce humaine. Indeed, Giorgio Agamben states that red faces are often a sign of shame as onthological feeling; on the other side, Ruth Leys states that in L’Espèce humaine there isn’t any link between blushing and a fixed emotion and, especially, that shame hasn’t a role in this book.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.