This paper presents a research done for a lecture given to childrens from 8 to 14 years old on the occasion of Unijunior 2016/2017at the Departement of Architecture of Bologna. The event gave us the opportunity to do some experiments on perspective and on stereotomy; to illustrate the properties of perspective vision we built a model of polysyrene by means of cutting wire machine. The didactic purpose was dual: the first intent was to try and explain to children what the drawing of architecture is and how this deviates from the drawing commonly understood. The second was a tentative to make the children understand the illusory power of perspective vision. The occasion has been useful to attempt illustrating in a simple and direct way what the perspective vision is and how it affects the perception of space. My references have been the study on the Ames Camera and the study on the reflection image of the mirror. As for the reference to the Ames Camera, we designed and constructed a plastic model big enough to make the children themselves protagonist of the experience. A wire cutting machine with the polystyrene was used to build the plastic model of the Ames camera. This required the design and the construction of the ahslars that form the final model. In order to emphasize the illusory power of the perspective space, the different ahslars have been designed accordingly to the transformation of the perspective projection. Cuts have been designed to obtain also skew ahslars. Technical difficulties connected to the cuts have, in some way, guided the design of the final ahslars. In this paper, I will briefly describe the lecture held and then I will dwell on the search for the Ames chamber construction using the polystyrene cutting machine.

Il paper presenta una ricerca fatta in occasione di una lezione del Dipartimento di Architettura tenuta per i bambini di età compresa tra gli otto e i quattordici anni. L’occasione ha consentito di fare alcune sperimentazioni di prospettiva e di stereotomia. Per illustrare le proprietà della visione prospettica è stato realizzato un plastico in polistirolo attraverso l’uso di una macchina da taglio a filo. L’intento didattico è stato duplice: il primo, spiegare ai bambini cos’è il disegno di architettura e come questo si discosta dal disegno comunemente inteso; il secondo è stato quello di far intuire il potere illusorio della visione prospettica. L’occasione è stata utile per cercare di illustrare in modo semplice e attraverso il gioco e l’esperienza diretta cos’è la visione prospettica e come questa può influenzare la percezione dello spazio. I riferimenti principali sono stati la costruzione della camera di Ames e la costruzione dell’immagine prospettica allo specchio. Riguardo alla camera di Ames, si è deciso di costruire un modello fisico sufficientemente grande da rendere i bambini stessi protagonisti dell’esperienza, utilizzando la “macchina a polistirolo”. Questo ha comportato la progettazione e la costruzione dei conci che costituiscono il modello fisico finale. Per accentuare il potere illusorio dello spazio prospettico i tagli sono stati progettati seguendo la trasformazione prospettica. Le difficoltà tecniche incontrare nella realizzazione concreta dei tagli hanno in parte guidato le scelte progettuali del disegno dei differenti conci. Nel paper esporrò brevemente la lezione tenuta per i bambini e poi mi soffermerò a descrivere la ricerca sulla costruzione della camera di Ames tramite la macchina da taglio in polistirolo.

Fallavollita, F. (2017). Il mondo come è e il mondo come appare. Una lezione per i bambini. A lecture for children: The world as it is and the world as it appears. Roma : Gangemi Editore.

Il mondo come è e il mondo come appare. Una lezione per i bambini. A lecture for children: The world as it is and the world as it appears

F. Fallavollita
2017

Abstract

This paper presents a research done for a lecture given to childrens from 8 to 14 years old on the occasion of Unijunior 2016/2017at the Departement of Architecture of Bologna. The event gave us the opportunity to do some experiments on perspective and on stereotomy; to illustrate the properties of perspective vision we built a model of polysyrene by means of cutting wire machine. The didactic purpose was dual: the first intent was to try and explain to children what the drawing of architecture is and how this deviates from the drawing commonly understood. The second was a tentative to make the children understand the illusory power of perspective vision. The occasion has been useful to attempt illustrating in a simple and direct way what the perspective vision is and how it affects the perception of space. My references have been the study on the Ames Camera and the study on the reflection image of the mirror. As for the reference to the Ames Camera, we designed and constructed a plastic model big enough to make the children themselves protagonist of the experience. A wire cutting machine with the polystyrene was used to build the plastic model of the Ames camera. This required the design and the construction of the ahslars that form the final model. In order to emphasize the illusory power of the perspective space, the different ahslars have been designed accordingly to the transformation of the perspective projection. Cuts have been designed to obtain also skew ahslars. Technical difficulties connected to the cuts have, in some way, guided the design of the final ahslars. In this paper, I will briefly describe the lecture held and then I will dwell on the search for the Ames chamber construction using the polystyrene cutting machine.
2017
Territori e Frontiere della rappresentazione. Territories and Frontiers of Representation
1433
1440
Fallavollita, F. (2017). Il mondo come è e il mondo come appare. Una lezione per i bambini. A lecture for children: The world as it is and the world as it appears. Roma : Gangemi Editore.
Fallavollita, F.
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/621085
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact