The other inside. Male control over monasteries sui iuris Whereas any religious tradition positions itself as unique compared to the other ones, even within the same tradition there can be instances of otherness which are identified as extremisms or intrusions. By focusing on a specific case of (discalced) French Carmelites, this paper explores the notion of religious other from a gender-based perspective, shedding light on the female/male relations within Catholic monasteries. As prescribed by canon law currently in force (1983), every community of monks and nuns, although belonging to a certain order, is legally sui iuris, i.e. autonomous. The constitutions of individual orders can nevertheless establish that a monastery, despite having a superior of its own, should depend on an external superior, usually from another monastery of the same order, in charge of regulating the group’s activities. However, the Code specifies that should a monastery sui iuris not recognize any external superior or have no affiliation with another institute, it still retains de facto its autonomy but it is formally granted to the diocesan bishop. Behind apparent autonomy, canon low regulations grant formal control to ecclesiastical authorities. By looking at the perception, representation and role of this internal otherness, the case under examination shows how gender differences, which are still unresolved and problematic, have a major impact on the processes of religious identification, which shapes the group-building patterns of female religious seclusion it originates from.

L’altro dentro. Il controllo maschile sui monasteri sui iuris Se le diverse tradizioni religiose si posizionano esse stesse, nel confronto reciproco, come alterità, ciascuna di esse tuttavia riconosce delle alterità al suo stesso interno, identificandole come estremismi o intrusioni. Attraverso un caso specifico di Carmelitane (scalze) francesi, l’intervento intende indagare il concetto di altro religioso in una prospettiva di genere, aprendo una finestra sul rapporto femminile/maschile all’interno dei monasteri di tradizione cattolica. Come prescrive il Codice di Diritto Canonico vigente (1983), tutte le case di monaci e di monache, benché appartenenti ad un determinato Ordine, sono giuridicamente sui iuris, cioè autonome. Le costituzioni dei singoli Ordini, tuttavia, possono stabilire che il monastero, benché abbia un proprio superiore, dipenda da un altro superiore esterno, di solito da un altro monastero del medesimo Ordine, figura regolatrice dell’attività del gruppo. Il Codice precisa, tuttavia, che ciascun monastero sui iuris, qualora non riconosca alcun superiore esterno o non sia associato ad altro istituto, pur mantenendo di fatto una sua autonomia, è formalmente affidato al vescovo diocesano. Dietro una finzione di autonomia, la normativa canonica garantisce alle autorità ecclesiastiche un controllo formale. Ponendo questioni di percezione, di rappresentazione e di ruolo di questa alterità interna, il caso proposto permette di considerare come la distinzione di genere, ancora oggi irrisolta e problematica, entri con forza nei processi di identificazione religiosa, costruendo i meccanismi stessi della modalità aggregativa di isolamento religioso femminile da cui essa nasce.

L’altro dentro. Il controllo maschile sui monasteri sui iuris» in Quaderni di Studi e Materiali di Storia delle Religioni

F. Sbardella
2017

Abstract

The other inside. Male control over monasteries sui iuris Whereas any religious tradition positions itself as unique compared to the other ones, even within the same tradition there can be instances of otherness which are identified as extremisms or intrusions. By focusing on a specific case of (discalced) French Carmelites, this paper explores the notion of religious other from a gender-based perspective, shedding light on the female/male relations within Catholic monasteries. As prescribed by canon law currently in force (1983), every community of monks and nuns, although belonging to a certain order, is legally sui iuris, i.e. autonomous. The constitutions of individual orders can nevertheless establish that a monastery, despite having a superior of its own, should depend on an external superior, usually from another monastery of the same order, in charge of regulating the group’s activities. However, the Code specifies that should a monastery sui iuris not recognize any external superior or have no affiliation with another institute, it still retains de facto its autonomy but it is formally granted to the diocesan bishop. Behind apparent autonomy, canon low regulations grant formal control to ecclesiastical authorities. By looking at the perception, representation and role of this internal otherness, the case under examination shows how gender differences, which are still unresolved and problematic, have a major impact on the processes of religious identification, which shapes the group-building patterns of female religious seclusion it originates from.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/620277
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