The foundational myth of the fall of Troy, in its movement from epic to drama, has given rise to two of the most moving and unsettling tragedies of classical literature. The Trojan Women by Euripides and by Seneca stage the tragedy of war – and its even more ruthless aftermath – from the perspective of its victims, women and innocent children, who are defeated both by death (the death of husbands, sons, fathers) and by life itself, which forces them to suffer further violence, further death and slavery. The essays collected in this volume analyse different literary aspects of the two plays and explore pivotal moments in their reception and their critical assessment. They range from the rediscovery of tragic forms in the European Renaissance to modern and contemporary art, from cinema to contemporary theatre performances, even up to textual analysis in the light of Trauma Studies theory.

Il mito fondativo della caduta di Troia, nel suo passaggio dall’epos al teatro, ha dato origine a due tra le tragedie più commoventi e perturbanti della letteratura classica. Le Troiane di Euripide e di Seneca mettono in scena, infatti, il dramma della guerra – e quello ancor più spietato dei postumi della guerra – dalla prospettiva di chi è sconfitto due volte: le donne e gli innocenti, vittime sia della morte (dei mariti, dei padri, dei figli), sia della vita, che li costringe a sopportare ulteriore violenza, morte e schiavitù. I saggi raccolti in questo volume analizzano diversi aspetti letterari delle due tragedie ed esplorano snodi fondamentali della loro ricezione e della loro fortuna critica: dal momento della riscoperta delle forme tragiche nel rinascimento europeo all’arte moderna e contemporanea, dalle riletture cinematografiche alle messe in scena del teatro contemporaneo, fino all’analisi dei testi alla luce delle moderne categorie dei Trauma Studies.

Troiane classiche e contemporanee

Antonio Ziosi;Francesco Citti;Alessandro Iannucci
2017

Abstract

The foundational myth of the fall of Troy, in its movement from epic to drama, has given rise to two of the most moving and unsettling tragedies of classical literature. The Trojan Women by Euripides and by Seneca stage the tragedy of war – and its even more ruthless aftermath – from the perspective of its victims, women and innocent children, who are defeated both by death (the death of husbands, sons, fathers) and by life itself, which forces them to suffer further violence, further death and slavery. The essays collected in this volume analyse different literary aspects of the two plays and explore pivotal moments in their reception and their critical assessment. They range from the rediscovery of tragic forms in the European Renaissance to modern and contemporary art, from cinema to contemporary theatre performances, even up to textual analysis in the light of Trauma Studies theory.
2017
366
978-3-487-15373-5
Antonio, Ziosi; Francesco, Citti; Alessandro, Iannucci
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/619715
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact