This paper -- published as postface to the new edition of Invention de l'hystérie. Charcot et l’iconographie photographique de l’hystérie (Macula, 2012, pp. 364-405) with the title Des images et des maux - is the full version of the lecture organized by the Association Psychanalytique de France (September 24, 2011), entitled L’Usage de la sublimation. Starting from some considerations on his first book, the Author examines limits and potentials of the notion of sublimation in reference with art and artistic creation, and suggests a different way to approach it.
Questo scritto, pubblicato come postfazione alla nuova edizione di Invention de l'hystérie. Charcot et l’iconographie photographique de l’hystérie (Macula, 2012 e sgg., pp. 364-405) con il titolo Des images et des maux, è la versione completa del testo di una conferenza organizzata dall’Association psychanalytique de France, e tenutasi il 24 settembre 2011, dal titolo L’Usage de la sublimation. Partendo da alcune considerazioni sul suo primo libro, l’Autore esamina limiti e potenzialità della sublimazione in riferimento agli argomenti dell’arte e della creazione artistica, e suggerisce una diversa via di approccio.
Chiara, T. (2017). Le immagini e i mali. Usi e disagi della sublimazione [10.6092/issn.2038-6184/6894].
Le immagini e i mali. Usi e disagi della sublimazione
Chiara Tartarini
2017
Abstract
This paper -- published as postface to the new edition of Invention de l'hystérie. Charcot et l’iconographie photographique de l’hystérie (Macula, 2012, pp. 364-405) with the title Des images et des maux - is the full version of the lecture organized by the Association Psychanalytique de France (September 24, 2011), entitled L’Usage de la sublimation. Starting from some considerations on his first book, the Author examines limits and potentials of the notion of sublimation in reference with art and artistic creation, and suggests a different way to approach it.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.