Currently more than 190 ethnic groups live in the Russian Federation. The exponential increase of xenophobia, nationalism and Islamophobia has highlighted the crucial importance of the management of multiculturalism dynamics, but the political, administrative and cultural Russian institutions still appear unprepared. The ALLMEET project, funded under the European Tempus program, wants to enhance and strengthen the role of universities as leading institutions to the widespread dissemination of the principles of the intercultural education, addressing not only to students and researchers, but to all the population, planning and promoting actions in synergy with civil society. The analysis of this project allows to demonstrate clearly the links that exist between the concepts and practices of intercultural education, capacity building, lifelong learning and internationalization of universities. The intent is to show how universities should take a propulsive roles to promote actions that focus on these concepts and practices, involving other institutions and projecting purposes and results far beyond the walls of their rooms.

Nella Federazione Russa attualmente convivono più di 190 gruppi etnici. L’incremento esponenziale di xenofobia, nazionalismo e islamofobia ha evidenziato l’importanza decisiva del tema della gestione della multiculturalità, ma le forze politiche, amministrative e culturali russe appaiono ancora impreparate. Il progetto ALLMEET, finanziato all’interno del programma europeo Tempus, vuole valorizzare e potenziare il ruolo delle università come istituzioni di primo piano per una diffusione capillare dei principi dell’educazione interculturale non solo presso studenti e ricercatori, ma presso tutti gli strati della popolazione, pianificando e promuovendo azioni in stretta sinergia con la società civile. L’analisi di tale progetto permette di mettere bene in evidenza i nessi che intercorrono tra i concetti e le pratiche dell’educazione interculturale, della capacity building, dell’internazionalizzazione delle istituzioni universitarie, con conseguente apertura a contesti un tempo raramente battuti, e del lifelong learning. L’intento è quello di mostrare come le università debbano assumersi ruoli propulsivi per promuovere azioni che pongano al centro questi concetti e queste pratiche, coinvolgendo le altre istituzioni e proiettando scopi e risultati ben oltre le pareti delle proprie stanze.

Università, capacity building ed educazione interculturale. Teorie, azioni, analisi di un progetto nella Federazione Russa

Zannoni, Federico
2017

Abstract

Currently more than 190 ethnic groups live in the Russian Federation. The exponential increase of xenophobia, nationalism and Islamophobia has highlighted the crucial importance of the management of multiculturalism dynamics, but the political, administrative and cultural Russian institutions still appear unprepared. The ALLMEET project, funded under the European Tempus program, wants to enhance and strengthen the role of universities as leading institutions to the widespread dissemination of the principles of the intercultural education, addressing not only to students and researchers, but to all the population, planning and promoting actions in synergy with civil society. The analysis of this project allows to demonstrate clearly the links that exist between the concepts and practices of intercultural education, capacity building, lifelong learning and internationalization of universities. The intent is to show how universities should take a propulsive roles to promote actions that focus on these concepts and practices, involving other institutions and projecting purposes and results far beyond the walls of their rooms.
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/614365
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact