Written in 1824 and first published in 1827, Pushkin’s narrative poem "The Gypsies" is the last of a series of poetical works collectively known as «Southern poems» by analogy with Byron’s celebrated cycle of «Eastern tales». At that time, the Russian poet was growing cold about the egotistic solipsism of the prototypical Byronic hero. Thus, he decided to put him to the proof, testing his self-proclaimed striving for freedom. He brings him to a pseudo-Edenic, para-Rousseauian milieu (a Gypsy camp), where he is supposed to find rest for his tormented soul. His love for a genuine child of nature, the charming Zemfira, seems at first the final answer to his quest for redemption. However, as a civilized man, he cannot bear for a long time the burden of the absolute freedom. The murder of his unfaithful spouse unmasks his inveterate egoism, thus decreeing both his banishment from the community and the inanity of his aspirations. This pseudo-Byronic plot functions as a mere pre-text for an ethic and theoretic reflection on the concept of freedom, whose polemical target are both Rousseau’s primitivism and Byron’s postures and impostures. In doing that, Pushkin foreshadows the future struggles of the Russian man in order to find its own way to freedom.

Scritti nel 1824 e pubblicati per intero solo tre anni dopo, «Gli zingari» di Puškin vengono unanimemente considerati l’ultimo dei cosiddetti “Poemi meridionali”, una serie di narrazioni in versi in cui il poeta russo aveva assimilato la lezione degli «Oriental Tales» di Byron. Eppure già in quest’ultimo poema è chiaramente avvertibile la presa di distanza di Puškin dall’egotismo solipsistico che aveva caratterizzato l’eroe byroniano. Egli infatti decide di metterlo alla prova, di testarne la coerenza morale. Lo colloca infatti in un contesto pseudo-edenico e para-russoviano (un accampamento di zingari in Bessarabia), che sulla carta appare come il luogo ideale in cui poter riconquistare la libertà così tanto agognata. L’amore per Zemfira, una genuina ‘figlia della natura’, sembra dapprincipio placare l’anima tormentata del protagonista. Tuttavia, in quanto prodotto della società civile (irrimediabilmente corrotta), l’eroe non riesce a sopportare a lungo il peso della libertà assoluta (vale a dire svincolata da qualsiasi principio di potere, al di fuori di quello esercitato dalla natura stessa e, a un livello superiore, dal destino). L’uccisione della giovane amante fedifraga smaschera così il suo inveterato egoismo e l’inanità delle sue aspirazioni, decretandone il bando dalla pacifica comunità zingaresca. Con ogni evidenza, l’intreccio pseudo-byroniano del poema funge da mero pre-testo per una riflessione etica e teoretica sul concetto di libertà, i cui principali bersagli polemici sono il primitivismo à la Rousseau e l’egotismo à la Byron. Così facendo, Puškin pone profeticamente le basi per quella che diventerà l’inveterata questione sul destino dell’uomo russo, a cui spetta il compito di trovare la propria strada verso la libertà.

Doti, J. (2016). "Gli zingari" di A.S. Puškin: poema byroniano, 'ma non troppo'. LA QUESTIONE ROMANTICA, 8(1-2), 131-142.

"Gli zingari" di A.S. Puškin: poema byroniano, 'ma non troppo'

Jacopo Doti
2016

Abstract

Written in 1824 and first published in 1827, Pushkin’s narrative poem "The Gypsies" is the last of a series of poetical works collectively known as «Southern poems» by analogy with Byron’s celebrated cycle of «Eastern tales». At that time, the Russian poet was growing cold about the egotistic solipsism of the prototypical Byronic hero. Thus, he decided to put him to the proof, testing his self-proclaimed striving for freedom. He brings him to a pseudo-Edenic, para-Rousseauian milieu (a Gypsy camp), where he is supposed to find rest for his tormented soul. His love for a genuine child of nature, the charming Zemfira, seems at first the final answer to his quest for redemption. However, as a civilized man, he cannot bear for a long time the burden of the absolute freedom. The murder of his unfaithful spouse unmasks his inveterate egoism, thus decreeing both his banishment from the community and the inanity of his aspirations. This pseudo-Byronic plot functions as a mere pre-text for an ethic and theoretic reflection on the concept of freedom, whose polemical target are both Rousseau’s primitivism and Byron’s postures and impostures. In doing that, Pushkin foreshadows the future struggles of the Russian man in order to find its own way to freedom.
2016
Doti, J. (2016). "Gli zingari" di A.S. Puškin: poema byroniano, 'ma non troppo'. LA QUESTIONE ROMANTICA, 8(1-2), 131-142.
Doti, Jacopo
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/613744
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact